Publiekrechtelijk
Publiekrechtelijk
Recreatieschap Alkmaarder en Uitgeestermeer
(Bedragen x €1.000)Recreatieschap Alkmaarder en UitgeestermeerRechtsvorm:Gemeenschappelijke regeling - openbaar lichaam
Oprichtings-/publicatiedatum:5 april 2007Vestigingsplaats:UitgeestToezichtsregime:middelOpenbaar belangHet Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer (RAUM) is een samenwerkingsverband van twaalf omliggende gemeenten en de provincie Noord-Holland. Het zet zich in voor:
- het verzekeren van een evenwichtige ontwikkeling van de recreatie en de watersport op en rondom het meer en aangrenzende gebieden;
- het tot stand brengen, bewaren en onderhouden van het landschap en een evenwichtig natuurlijk milieu dat is afgestemd op het onder bovenstaande geformuleerde.
Bestuurlijk belangWethouder Munnikendam lid van het Algemeen Bestuur, plaatsvervanging door wethouder Mutluer
Stemverhouding: 12,5%Actualiteiten en risico'sHet reguliere programma van het recreatieschap voor 2018 is voor het grootste deel conform begroting uitgevoerd. Het RAUM bestaat uit twee deelgebieden met ieder hun eigen recreatieve functie: bij het recreatiegebied Alkmaarder- en Uitgeestermeer ligt het accent op watersport en waterrecreatie, bij het groengebied IJmond tot Zaanstad (voorheen De Buitenlanden) zijn vooral fietsen en wandelen de recreatieve mogelijkheden.
Voor beide gebieden is in 2018 gewerkt aan een Ambitiedocument, die inspiratie moet opleveren voor de op te stellen Meerjaren Visie. In 2018 is ook een nieuw Beheerplan vastgesteld. Op basis van dit plan wordt gewerkt aan de actualisering van een aantal financiële nota’s. Dan zal ook duidelijk worden of de reguliere middelen van het RAUM toereikend zijn om de (groot)onderhoudswerkzaamheden de komende jaren te kunnen uitvoeren.
In 2018 is het besluit genomen om het Aagtenpark bij het RAUM vanaf 2019 in beheer te geven. Verder is in 2018 aandacht gegeven aan de groei van waterplanten in het Alkmaarder- en Uitgeestermeer, waarbij is onderzocht of de groei op een andere manier dan alleen maaien bestreden kan worden. Met de gemeente Uitgeest is verder gewerkt aan de herontwikkeling van het voormalig Erfgoedpark De Hoop.
De jaarrekening 2018 van het recreatieschap voor beide deelgebieden tezamen sluit met een positief saldo van € 19.000,--:
• Deelgebied Alkmaarder- en Uitgeestermeer: € 94.000,-- (negatief); en
• Deelgebied IJmond tot Zaanstad: € 113.000,-- (positief).
Wij zien wel, dat voor het deelgebied Alkmaarder- en Uitgeestermeer de inkomsten en uitgaven nog niet in evenwicht zijn. Toevoeging van het Aagtenpark en de verlaging van de provinciale bijdrage aan het RAUM leidt voor Zaanstad tot een structurele stijging van de participantenbijdrage met ruim € 50.000 per jaar.
middelPubliekrechtelijk
Vervoerregio Amsterdam
(Bedragen x €1.000)Vervoerregio AmsterdamRechtsvorm:Gemeenschappelijke regeling - openbaar lichaam
Oprichtings-/publicatiedatum:7 maart 2017Vestigingsplaats:AmsterdamToezichtsregime:middelOpenbaar belangDe Vervoerregio Amsterdam heeft als doel het, door samenwerking van gemeenten, oplossen van regionale problemen en benutten van regionale kansen in de regio Amsterdam.
Bestuurlijk belangWethouder Slegers is lid van het AB/DB.
De wethouder van Amsterdam is voorzitter van het DB en tevens voorzitter van de Regioraad
Stemverhouding: 11,3%Actualiteiten en risico'sDe Vervoerregio houdt zich bezig met Verkeer & Vervoertaken. Dit wordt geheel bekostigd uit de middelen van de Brede Doeltuitkering van het Rijk hiervoor. De BDU-bijdrage vanuit het rijk stijgt echter niet en er zijn geen directe signalen dat deze in de komende periode gaat stijgen. Daarom is het nu niet meer mogelijk, zoals in het recente verleden, om de hoge(re) ambities van de Vervoerregio op te vangen door de vooruit ontvangen BDU. De Vervoerregio moet dus keuzes maken, om de ambities in lijn te brengen met de beschikbare middelen. Gevolg is dat de Vervoerregio ook voor Zaanstad keuzes zal moeten maken waar nog wel in kan worden geïnvesteerd en waarin niet. De concept programmabegroting 2020-2023 en de Investeringsagenda Mobiliteit, waarop Zaanstad een positieve zienswijze heeft gegeven, maken deze keuzes voor de komende jaren zichtbaar. In de zienswijze geven wij ook aan dat wij in de toekomst de Investeringsagenda Mobiliteit ook afstemmen op het nieuwe Zaanse mobiliteitsplan (ZVVP), dat volgens planning eind 2020 wordt vastgesteld. Om er zo voor te zorgen dat de inzet van Vervoerregio en die van Zaanstad elkaar zo goed mogelijk versterken.
middelPubliekrechtelijk
Recreatieschap Twiske-Waterland
(Bedragen x €1.000)Recreatieschap Twiske-WaterlandRechtsvorm:Gemeenschappelijke regeling - openbaar lichaam
Oprichtings-/publicatiedatum:4-4-2013Vestigingsplaats:ZaanstadToezichtsregime:middelOpenbaar belangHet bevorderen van een evenwichtige ontwikkeling in de openluchtrecreatie - in samenhang met de vorenstaande Gemeenschappelijke Regelingen - tot stand brengen en bewaren van een evenwichtig natuurlijk milieu, het tot stand brengen en duurzaam in stand houden van het specifieke en gedifferentieerde karakter van het landschap door bescherming, ontwikkeling en consolidatie van de waarden die het in zich draagt.
Bestuurlijk belangWethouder Munnikendam is lid van het AB, plaatsvervanging door wethouder Mutluer
Stemverhouding: 12,5%Actualiteiten en risico'sRecreatiegebied Twiske
Het programma van het recreatieschap voor 2018 is voor het grootste deel conform planning uitgevoerd. Hoogtepunten waren het herstel van de Twiske Molen, het laten plaatsvinden van 2 evenementen, het in gebruik nemen van een duikpark en de verdere ontwikkeling van Twiske Poort en zorgboerderij De Marsen. Het saldo van het recreatieschap voor beide deelgebieden sloot in 2018 negatief, maar door de voorhanden zijnde bestemmingsreserve wordt dit negatieve saldo binnen het recreatieschap opgevangen. Inhoudelijk kent het programma van het Twiske goede vooruitgang. Het reguliere programma, groot onderhoud en vervangingen worden nagenoeg conform planning uitgevoerd.
Landschap Waterland
Het programma voor 2018 is voor het grootste deel conform begroting uitgevoerd. Hoogtepunten waren het onderhoud aan enkele bruggen in Boerenlandpaden, het opknappen van een aantal aanlegsteigers in Waterland-Oost en het meekoppelen van recreatievoorzieningen aan het robuuster maken van de Markermeerdijk (Deltaplan verhoging dijken).
middel
Privaatrechtelijk
Privaatrechtelijk
Huisvuil Centrale
(Bedragen x €1.000)Huisvuil CentraleRechtsvorm:Naamloze vennootschap
Oprichtings-/publicatiedatum:Vestigingsplaats:AlkmaarToezichtsregime:hoogOpenbaar belangDe Huisvuil Centrale (HVC) heeft als doel het zeker stellen dat tegen de laagste kosten en op verantwoorde wijze het Zaanse rest-, grof- en gft-afval wordt verwerkt.
Bestuurlijk belangDe gemeente Zaanstad heeft 265 aandelen in HVC. Wethouder Munnikendam vertegenwoordigt de gemeente in de AvA, plaatsvervanging wethouder Mutluer
Stemverhouding: 9,07%Actualiteiten en risico'sMarktontwikkelingen
Nieuwe aangepaste financiële structuur
In de AVA van december 2015 is besloten tot een nieuwe financiële structuur waarbij de HVC in 2024 zelfstandig leningen kan aantrekken. Leningen die zijn gebaseerd op artikel 9 van de ballotageovereenkomst worden afgebouwd. Dit betreft dus gegarandeerde leningen waarbij de aandeelhouders hoofdelijk aansprakelijk zijn. De zogenaamde artikel 7 (oftewel de niet- gegarandeerde leningen) zullen volledig afgelost zijn in 2024.
Daarnaast is het van belang dat HVC eigen vermogen opbouwt. Gestreefd wordt naar € 100-110 miljoen in 2024. Komende jaren is er geen uitkering van dividend en wordt er bezuinigd.
Nieuwe aandeelhoudersrelatie
De gemeente heeft in 2019 de AIJZ verlaten. Zaanstad heeft nu 9,09% rechtstreeks aandeel in HVC in eigendom verkregen. Zaanstad is hiermee formeel uit de Gemeenschappelijke Regeling AIJZ getreden en formeel toegetreden tot de Ballotageovereenkomst voor aandeelhouders A.
De Dienstverleningsovereenkomst (DVO) met HVC is verlengd tot 2021. In 2018 zijn gesprekken gestart over een nieuwe DVO geldend vanaf 2020. In deze nieuwe DVO worden nieuwe financiële afspraken met HVC gemaakt.
Risicoprofiel
Het risicoprofiel van de HVC is hoog. Dit wordt veroorzaakt door grote financiële belangen in de HVC van Gemeente Zaanstad via het aandeelhouderschap en onzekerheid over de ontwikkeling van de elektriciteitsprijs. Daarnaast participeert HVC in diverse consortia, waaronder het Windmolenpark. De publieke en maatschappelijke betrokkenheid bij HVC is hoog, afvalverwerking raakt de burger. Naar verwachting worden de risico’s de komende tijd kleiner. Dit heeft te maken met een aantal ontwikkelingen: Ten eerste wordt er de laatste jaren weer winst gemaakt door HVC, in tegenstelling tot de jaren daarvoor De kans dat HVC “omvalt” is hierdoor uiterst gering, mede gestaafd door de gunstige bedrijfsvooruitzichten. Daar komt bij dat het eigen vermogen weer toeneemt en deels wordt gebruikt om de leningen versneld af te lossen. Het risicoprofiel blijft in de categorie hoog vallen.
Risico analyse
Financiële positie
Zie ontwikkelingen en jaarcijfers
Risico's
De risico’s die kunnen worden onderkend zijn de lagere verwerkingstarieven op afval door landelijke overcapaciteit en structureel lagere energie-inkomsten als gevolg van lagere prijzen op de elektriciteitsmarkt. Daarnaast wordt als gevolg van de groeiende nadruk op scheiden van afval minder te verbranden afval aangeboden. Afval van niet-aandeelhouders (b.v. uit Engeland en Italië) wordt in concurrentie verworven.
Beheersmaatregelen
- Annotaties van de agenda van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders in het college van B&W
- Periodiek ambtelijk overleg met verschillende klankbordgroepen (zowel financiële als beleidsmatige) met de overige aandeelhouders van HVC.
hoog