(bedragen x € 1.000) | |||||||
Autonome ontwikkelingen | |||||||
Gemeentefonds meicirculaire 2019 | |||||||
In deze mutatie wordt de meicirculaire Gemeentefonds 2019 verwerkt. De financiële gevolgen van deze circulaire zijn nader toegelicht in de Raadsinformatiebrief 2019/14278. Aanvullend op de informatie uit de raadsinformatiebrief heeft het Rijk nog een correctie doorgevoerd op de meicirculaire. Het effect voor Zaanstad betreft een saldoneutrale bijstelling op de mutatie in de integratie-uitkering Participatie WSW (€ 0,07 mln. minder lasten en baten structureel). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2020 | Baten 2020 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 |
1 | Onderwijs, jeugd en zorg | 1.059 | 0 | 1.059 | 1.109 | 1.054 | 1.077 |
2 | Werk, inkomen en economie | 169 | 0 | 169 | 205 | 114 | 269 |
3 | Maatschappelijke ontwikkeling | 135 | 0 | 135 | -40 | 0 | 0 |
4 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | -142 | 0 | -142 | -144 | -146 | -149 |
7 | Bestuur en financiën | 0 | -1.366 | -1.366 | -145 | 4.531 | 2.369 |
Kostenverdeling | 23 | 0 | 23 | 23 | 0 | 0 | |
| Subtotaal journaal | 1.245 | -1.366 | -121 | 1.007 | 5.552 | 3.566 |
Prijs-, loon- en subsidie indexatie | |||||||
Prijs- en subsidie indexatie voor de primitieve begroting 2020 vanuit de voorjaarsnota 2019. Begin juli is een principeakkoord gemeenteambtenaren 2019-2021 overeengekomen. De loonindexatie is overeenkomstig dit akkoord in de begroting verwerkt. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2020 | Baten 2020 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 |
1 | Onderwijs, jeugd en zorg | 2.175 | -1 | 2.174 | 2.163 | 2.163 | 2.163 |
2 | Werk, inkomen en economie | 228 | -2 | 226 | 199 | 198 | 198 |
3 | Maatschappelijke ontwikkeling | 175 | 0 | 175 | 172 | 170 | 170 |
4 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | 200 | -1 | 199 | 178 | 163 | 167 |
5 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 239 | -48 | 191 | 188 | 188 | 188 |
6 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | 397 | -11 | 387 | 386 | 387 | 387 |
7 | Bestuur en financiën | -4.277 | -566 | -4.844 | -4.729 | -4.716 | -4.720 |
Kostenverdeling | 2.711 | -257 | 2.454 | 2.439 | 2.434 | 2.428 | |
| Subtotaal journaal | 1.849 | -885 | 963 | 996 | 986 | 980 |
Correctie negatieve stand reserve Vooruitontvangen bedragen AU | |||||||
Deze wijziging corrigeert de reserve Vooruitontvangen bedragen AU in 2020 die door afronding ten onrechte negatief was geworden. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2020 | Baten 2020 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 |
7 | Bestuur en financiën | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Tariefmodellen 2020 | |||||||
De tariefberekeningen 2020 heffingen en leges zijn opgesteld op basis van de uitgangspunten die in de voorjaarsnota 2019 zijn opgenomen. Er wordt uitgegaan voor de indexatie van het geldende kader. Voor 2020 is dit 1,5%. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2020 | Baten 2020 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 |
5 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 1.977 | -1.986 | -9 | -71 | -50 | -85 |
6 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | -6 | -14 | -19 | -19 | -19 | -19 |
7 | Bestuur en financiën | 160 | 24 | 184 | 184 | 184 | 4 |
Kostenverdeling | -76 | 0 | -76 | -137 | -137 | -137 | |
| Subtotaal journaal | 2.056 | -1.976 | 80 | -43 | -22 | -237 |
Actualisatie kapitaallasten | |||||||
Actualisatie van de kapitaallasten naar aanleiding van de Meerjaren Investerings Planning 2020. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2020 | Baten 2020 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 |
1 | Onderwijs, jeugd en zorg | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | Maatschappelijke ontwikkeling | -545 | 0 | -545 | -19 | -255 | 74 |
4 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | -745 | 0 | -745 | -735 | -726 | -716 |
5 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 764 | 0 | 764 | 398 | 775 | 804 |
6 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | 0 | 0 | 0 | 0 | 43 | 85 |
7 | Bestuur en financiën | 320 | 0 | 320 | 352 | 212 | 188 |
| Subtotaal journaal | -206 | 0 | -206 | -4 | 49 | 435 |
Actualiseren dekking afschrijvingslasten uit reserve afschrijvingskosten | |||||||
Betreft de mutatie in de reserve afschrijvingskosten Investeringsfonds als gevolg van de actualisatie van de kapitaallasten naar aanleiding van de Meerjaren Investeringsplanning 2020.Door herfasering van projecten waarvan de afschrijvingskosten uit deze reserve worden gedekt wijzigt ook de benodigde onttrekking uit de reserve. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2020 | Baten 2020 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 |
7 | Bestuur en financiën | 0 | 211 | 211 | 12 | 24 | -6 |
| Subtotaal journaal | 0 | 211 | 211 | 12 | 24 | -6 |
Financieel effect CAO salarisbegroting | |||||||
De VNG en de vakbonden FNV, CNV en CMHF hebben een akkoord bereikt over de nieuwe cao voor gemeentepersoneel. Het akkoord bevat afspraken over de salarisontwikkeling, de transitievergoeding, een werkgeversbijdrage, en verlof en vitaliteit. De cao loopt van 1 januari 2019 tot 1 januari 2021. Door middel van deze begrotingswijziging wordt het financieel effect van de vastgestelde CAO doorgevoerd in de salarisbegroting (€ 0,38 mln.). Het betreft een tegemoetkoming in de ziektekostenverzekering (€ 0,30 mln.), transitievergoeding wet normalisering rechtspositie ambtenaren Wnra (€ 0,05 mln.) en werkgeversbijdrage vakbonden (€ 0,03 mln.). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2020 | Baten 2020 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 |
7 | Bestuur en financiën | 376 | 0 | 376 | 376 | 376 | 376 |
| Subtotaal journaal | 376 | 0 | 376 | 376 | 376 | 376 |
| Subtotaal Autonome ontwikkelingen | 5.320 | -4.017 | 1.303 | 2.345 | 6.965 | 5.113 |
Beleidsbijstellingen | |||||||
Bijstelling dekking uren | |||||||
Op één afdeling is het bedrag aan capaciteitskosten, dat terugverdiend moet worden door het schrijven van uren, te hoog opgenomen. Belangrijkste oorzaak daarvan is de afname van personeel in de afgelopen jaren, waarbij het budget dekking uren niet administratief aangepast is. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2020 | Baten 2020 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 |
Kostenverdeling | -11 | 49 | 37 | 37 | 37 | 37 | |
| Subtotaal journaal | -11 | 49 | 37 | 37 | 37 | 37 |
Coördinator vroeg- en voorschoolse educatie | |||||||
Ten behoeve van de uitvoering van het actieplan Poelenburg en Peldersveld (APP) wordt voor de periode 2020 - 2023 een coördinator vroeg- en voorschoolse educatie van 1,0 fte aangesteld. De kosten worden betaald uit het APP (-/- € 0,078 mln). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2020 | Baten 2020 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 |
1 | Onderwijs, jeugd en zorg | -78 | 0 | -78 | -78 | -78 | -78 |
Kostenverdeling | 78 | 0 | 78 | 78 | 78 | 78 | |
| Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vervallen huuropbrengsten Stadhuis | |||||||
Los van de verhuur van ruimtes binnen het Stadshuis aan het UWV verhuren we geen ruimtes meer aan andere externe partijen, daar de gemeente deze ruimtes zelf nodig heeft voor haar huisvesting. Gevolg is het neerwaarts bijstellen van begrote huuropbrengsten (€ 0,04 mln.). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2020 | Baten 2020 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 |
1 | Onderwijs, jeugd en zorg | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7 | Bestuur en financiën | 0 | 38 | 38 | 38 | 38 | 38 |
| Subtotaal journaal | 0 | 38 | 38 | 38 | 38 | 38 |
Actualisatie vastgoed | |||||||
De begroting voor vastgoed is geactualiseerd.- Er zijn meerkosten sport voor interne huur vastgoed. Daarnaast is budget overgedragen ten behoeve van De Tref in 2020 en 2021.- Het budget voor het financieel doorrekenen van grondexploitaties is opgenomen bij de afdeling die daarvoor verantwoordelijk is.- Er zijn meer opbrengsten vastgoed voor (interne) verhuur en erfpacht.Per saldo is het financieel effect van bovenstaande mutaties € 0,04 mln., waarvan € 0,02 mln. wordt overgeheveld vanuit programma Maatschappelijke ontwikkeling naar Beheer openbare ruimte. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2020 | Baten 2020 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 |
3 | Maatschappelijke ontwikkeling | 18 | 0 | 18 | 18 | 68 | 53 |
5 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 41 | -116 | -75 | -75 | -125 | -111 |
Kostenverdeling | 20 | 0 | 20 | 20 | 20 | 20 | |
| Subtotaal journaal | 79 | -116 | -38 | -38 | -38 | -38 |
Begroting 2020 Werkom | |||||||
Op grond van de begroting 2020 van Werkom wordt de bijdrage aan Werkom vanaf 2020 structureel verhoogd (€ 0,13 mln). De verhoging is veroorzaakt door gestegen lonen en prijzen als gevolg van indexering. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2020 | Baten 2020 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 |
2 | Werk, inkomen en economie | 130 | 0 | 130 | 130 | 130 | 130 |
| Subtotaal journaal | 130 | 0 | 130 | 130 | 130 | 130 |
Structurele opschoning budgetten | |||||||
Bij het opstellen van de begroting 2020 is geconstateerd dat door wijzigingen in de afgelopen jaren budgetten ten onrechte negatief zijn geworden danwel dat onbenutte stelposten kunnen vrijvallen (-€ 0,12 mln. in 2020 -€ 0,11 mln. in 2021).De belangrijkste reden van dit voordeel is de vrijval van een in eerdere begrotingen gevormde stelpost voor salariskosten waarvan op basis van de realisatiecijfers is gebleken dat deze stelpost niet meer nodig is. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2020 | Baten 2020 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 |
1 | Onderwijs, jeugd en zorg | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | Werk, inkomen en economie | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 |
3 | Maatschappelijke ontwikkeling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7 | Bestuur en financiën | -76 | -41 | -117 | -111 | 0 | -1 |
Kostenverdeling | -22 | 0 | -22 | -22 | -22 | -22 | |
NVT | -1 | 1 | 0 | -77 | -77 | -76 | |
| Subtotaal journaal | -99 | -40 | -138 | -210 | -99 | -99 |
Eigen risico dragerschap WGA | |||||||
Per 1 juli 2017 is de premie voor de WGA (Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsongeschikten: uitkering bij langer dan twee jaar ziekte maar geen blijvende arbeidsongeschiktheid) vervallen, omdat Zaanstad per 1 juli 2019 eigenrisicodrager is geworden. In 2018 is € 0,27 mln. vrijgevallen, omdat er per 1 juli 2017 geen premies meer afgedragen worden. Met ingang van1 juli 2019 worden echter in het kader van het eigen risico dragerschap alsnog kosten verwacht welke abusievelijk nog niet zijn begroot. Op basis van een scenarioberekening wordt met ingang van 2020 € 0,16 mln. begroot om deze kosten op te kunnen vangen. Dit is gebaseerd op de verwachte instroom in de WGA (uitkeringslasten) en de dienstverleningskosten voor de partij die medewerkers begeleidt die een WGA-uitkering ontvangen. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2020 | Baten 2020 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 |
7 | Bestuur en financiën | 160 | 0 | 160 | 160 | 160 | 160 |
| Subtotaal journaal | 160 | 0 | 160 | 160 | 160 | 160 |
Bestedingen 2020 reserve Samenwerkingsagenda MRA-Z/W | |||||||
De voormalige Stadsregio Amsterdam (nu Vervoerregio) heeft in juli 2017 de reserves voor Economie en Wonen teruggestort naar de vijftien gemeenten van de Vervoerregio, met de aanbeveling deze te oormerken voor regionale activiteiten. De acht gemeenten van Zaanstreek-Waterland willen gezamenlijk uitvoering geven aan de acties die genoemd staan in de Visie en Samenwerkingsagenda Zaanstreek-Waterland. In totaal is € 1,7 mln. beschikbaar voor regionale activiteiten Zaanstreek-Waterland met thema’s als wonen, ruimtelijke ontwikkeling, arbeidsmarkt, landschap, duurzaamheid economie en bereikbaarheid. Zaanstad heeft haar ontvangen deel (€ 0,8 mln.) gestort in de reserve Samenwerkingsagenda MRA-ZW. Zaanstad draagt zorg voor de administratieve afhandeling van de betaling voor de projecten zoals opgenomen in de projectbegroting en factureert de kosten hiervan naar de overige Zaanstreek-Waterland gemeenten naar rato van het inwoneraantal. In 2020 wordt € 0,6 miljoen besteed, waarvan € 0,28 miljoen uit de reserve van Zaanstad en € 0,32 miljoen bijgedragen door de regiogemeenten. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2020 | Baten 2020 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 |
2 | Werk, inkomen en economie | 603 | -603 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Subtotaal journaal | 603 | -603 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Extra budget raadscommunicatie | |||||||
In de raadsvergadering van 20 juni is bij motie besloten om extra budget beschikbaar te stellen voor raadscommunicatie (€ 0,04 mln). Dekking vindt plaats binnen de bedrijfsvoeringsbudgetten. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2020 | Baten 2020 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 |
7 | Bestuur en financiën | -36 | 0 | -36 | -36 | -36 | -36 |
Kostenverdeling | 36 | 0 | 36 | 36 | 36 | 36 | |
| Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Actualisatie MPG 19.2 | |||||||
De begroting voor de grondexploitaties en plannen op basis van anterieure overeenkomsten en bijbehorende projecten zijn geactualiseerd. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2020 | Baten 2020 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 |
4 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | 28.283 | -28.053 | 230 | -50 | -392 | -50 |
7 | Bestuur en financiën | -150 | -80 | -230 | 50 | 392 | 50 |
Kostenverdeling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| Subtotaal journaal | 28.133 | -28.133 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Korting AU landelijke vreemdelingenvoorzieningen | |||||||
In de meicirculaire gemeentefonds 2019 is voor 2020 en 2021 een verlaging van de algemene uitkering opgenomen ten behoeve van de landelijke vreemdelingenvoorziening (de opvolger van de bed-bad-brood regeling). De vorming van de landelijke vreemdelingen voorzieningen leidt echter niet tot lagere kosten voor de Zaanstad, omdat Zaanstad heeft geen BBB-voorziening heeft. In Zaanstad is de doelgroep die zich op de BBB-regeling beroept zeer beperkt in omvang. De verlaging wordt nu ten laste van de reserve nieuwkomers gebracht (€ 0,04 mln.). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2020 | Baten 2020 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 |
3 | Maatschappelijke ontwikkeling | 45 | -45 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Subtotaal journaal | 45 | -45 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Initiatiefvoorstel Betrekken jonge inwoners bij democratie | |||||||
In de raadsvergadering van 28 mei 2019 is op basis van een initiatiefvoorstel besloten éénmalig een budget beschikbaar te stellen in 2020 voor een pilot om jonge inwoners van Zaanstad te betrekken bij de werking van democratie (€ 0,02 mln.). Aan de raad wordt voorgesteld de dekking voor het raadsinitiatief 'Betrekken jonge inwoners bij de democratie' te vinden in de middelen voor echte burgerparticipatie. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2020 | Baten 2020 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 |
7 | Bestuur en financiën | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Actualisatie salarisbegroting | |||||||
Het uitgangspunt van de salarisbegroting zijn de feitelijke salariskosten in het begrotingsjaar. Het incidenteel financieel effect van de toelagen (€ 0,02 mln.), onregelmatigheidstoeslag/wachtdienst (€ 0,05 mln.) en inschaling (-€ 0,27 mln.) wordt door middel van deze begrotingswijziging verwerkt. Dit incidenteel effect is ontstaan door met name een lagere inschaling van nieuwe medewerkers dan waarmee bij het opstellen van de meerjarenbegroting rekening is gehouden. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2020 | Baten 2020 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 |
7 | Bestuur en financiën | -1.047 | 0 | -1.047 | 0 | 0 | 0 |
Kostenverdeling | 852 | 0 | 852 | 0 | 0 | 0 | |
| Subtotaal journaal | -195 | 0 | -195 | 0 | 0 | 0 |
Onderuitputting zoekrichting B Gezond leven, 5. Optimaliseren sportaccommodaties | |||||||
In de Voorjaarsnota 2019 -2023 is als maatregel opgenomen dat onderzocht wordt in hoeverre de gemeente minder subsidie voor beheertaken door verenigingen kan verstrekken waardoor een structurele besparing van € 0,06 mln. kan worden gerealiseerd. De subsidieaanvragen voor 2020 zijn al ontvangen. De deadline daarvoor was 1 juli jl. Omdat aanvragen getoetst moeten worden aan de subsidieregeling Meedoen in sport zoals deze op het moment van aanvraag gold, hebben de aanvragers nog steeds recht op subsidie conform de huidige regeling. Dat betekent dat de voorgestelde bezuiniging op deze wijze niet te realiseren is in 2020. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2020 | Baten 2020 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 |
3 | Maatschappelijke ontwikkeling | 55 | 0 | 55 | 0 | 0 | 0 |
| Subtotaal journaal | 55 | 0 | 55 | 0 | 0 | 0 |
Wmo reële kostprijs en resultaatsturing | |||||||
Conform RIB 2019/10454. Gemeenten zijn verplicht om een reële prijs te betalen aan aanbieders voor Wmo dienstverlening. Dat is vastgelegd in de AMvB ‘reële prijs Wmo 2015'. Doel van de AMvB is dat de gemeente een reële prijs vaststelt voor alle vormen van Wmo dienstverlening die in opdracht van de gemeente worden verleend, zodat de kwaliteit en continuïteit van deze diensten kunnen worden gewaarborgd. Recentelijk zijn er meerdere signalen naar voren gekomen die aangeven dat kostenstijging ertoe leiden dat de tarieven voor huishoudelijke hulp (resultaatgebied 2, schoon en leefbaar huis) mogelijk niet meer passend zijn. De oorzaak hiervan is een cao-aanpassing waarin 80% van de hulpen in een hogere schaal is geplaatst en een loonindexatie van +4%. Er is een onderzoek gedaan naar de kostprijs en een stijging van 1,7% tot 2% voor de meest gebruikte profielen lijkt voldoende om de tarieven op RG2 reëel te verklaren. Op basis van de gegevens van november 2018 komt dit uit op een budgetverhoging van € 0,16 mln. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2020 | Baten 2020 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 |
1 | Onderwijs, jeugd en zorg | 160 | 0 | 160 | 160 | 160 | 160 |
| Subtotaal journaal | 160 | 0 | 160 | 160 | 160 | 160 |
Frictiekosten als gevolg van 1 fte wethouder minder | |||||||
De bezuiniging van 1 fte wethouder volgens het amendement bij de voorjaarsnota 2019-2023 (11 juli 2019) leidt tot frictiekosten bij ondersteunende afdelingen. De in 2018 extra toegekende gelden voor extra ondersteuning van de wethouders zijn reeds in formatie omgezet. Het is nog onduidelijk of een afname van 1 fte wethouder ook tot lagere vraag naar ondersteuning vanuit het college leidt. Deze vraag kan pas beantwoord worden als duidelijk is hoe het nieuwe college er uit gaat zien. Vooralsnog worden de frictiekosten alleen voor 2020 opgenomen. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2020 | Baten 2020 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 |
Kostenverdeling | 72 | 0 | 72 | 0 | 0 | 0 | |
| Subtotaal journaal | 72 | 0 | 72 | 0 | 0 | 0 |
Kostenverdeling | |||||||
Met deze begrotingswijziging worden de apparaatsbaten en -lasten op de juiste wijze toegerekend aan de prestaties. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2020 | Baten 2020 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 |
1 | Onderwijs, jeugd en zorg | 158 | -33 | 125 | 176 | 170 | 170 |
2 | Werk, inkomen en economie | 402 | -4 | 398 | 502 | 499 | 499 |
3 | Maatschappelijke ontwikkeling | 84 | -36 | 48 | 72 | 58 | 58 |
4 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | 442 | -64 | 377 | 193 | 192 | 192 |
5 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 766 | -107 | 659 | 365 | 364 | 364 |
6 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | 405 | 1 | 406 | 330 | 329 | 328 |
7 | Bestuur en financiën | 1.446 | -19 | 1.428 | 908 | 917 | 920 |
Kostenverdeling | -3.703 | 262 | -3.441 | -2.624 | -2.607 | -2.608 | |
NVT | 0 | 0 | 0 | 77 | 77 | 77 | |
| Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Actualisatie huurinkomsten n.a.v. actualisatie IHP 19.2 | |||||||
Door vertraging in de realisatie van enkele projecten in het IHP (act. 19.2) komen geraamde huurinkomsten later binnen. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2020 | Baten 2020 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 |
3 | Maatschappelijke ontwikkeling | 0 | 0 | 0 | 30 | 14 | 0 |
| Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 30 | 14 | 0 |
Indexatie gesubsidieerde instellingen | |||||||
In de Voorjaarsnota 2019 is onder zoekrichting G Bereikbaar bestuur, 5. Subsidies het niet indexeren van subsidies in 2020 als maatregel doorgevoerd. Het college stelt voor de indexatie in het jaar 2020 alsnog voor de helft toe te kennen (€ 0,16 mln.). Instellingen krijgen hiermee langer de tijd om zich voor te bereiden. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2020 | Baten 2020 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 |
1 | Onderwijs, jeugd en zorg | 10 | 0 | 10 | 0 | 0 | 0 |
2 | Werk, inkomen en economie | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 |
3 | Maatschappelijke ontwikkeling | 138 | 0 | 138 | 0 | 0 | 0 |
4 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | 5 | 0 | 5 | 0 | 0 | 0 |
5 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 5 | 0 | 5 | 0 | 0 | 0 |
6 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 |
| Subtotaal journaal | 159 | 0 | 159 | 0 | 0 | 0 |
Motie 45 Buiten RIC-terugkeer in de maatschappij na detentie | |||||||
In de raadsvergadering van 20 juni heeft de raad motie Buiten RIC-terugkeer in de maatschappij na detentie aangenomen. Het college voert deze motie uit. Dekking van de kosten (€ 0,05 mln.) komt uit de reserve werkgelegenheidsprojecten en een bijdrage van dienst justitiele instellingen. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2020 | Baten 2020 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 |
1 | Onderwijs, jeugd en zorg | 46 | -14 | 32 | 0 | 0 | 0 |
2 | Werk, inkomen en economie | 0 | -32 | -32 | 0 | 0 | 0 |
| Subtotaal journaal | 46 | -46 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stelpost ‘Uitkomst onderzoek jeugdzorg’ | |||||||
In de meicirculaire gemeentefonds 2019 heeft het rijk voor de jaren 2019, 2020 en 2021 extra middelen jeugdzorg beschikbaar gesteld. Op 8 juli jl. heeft het ministerie van BZK een aanvullende richtlijn gepubliceerd hoe om te gaan met de jaren na 2021. Samenvattend stelt het ministerie dat de extra middelen jeugdzorg voor de jaren 2019 tot en met 2021, die onderdeel uitmaken van de algemene uitkering, als structureel dekkingsmiddel worden aangemerkt. Daarmee kan de gemeente structureel voor de jaren na 2021 een stelpost ‘Uitkomst onderzoek jeugdzorg’ in de meerjarenraming opnemen (per gemeente naar rato van de € 300 miljoen (in 2021)). Voor Zaanstad gaat het om een stelpost van € 3,44 mln., welke in het meerjarenperspectief is verwerkt. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2020 | Baten 2020 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 |
7 | Bestuur en financiën | 0 | 0 | 0 | 0 | -3.436 | -3.436 |
| Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | -3.436 | -3.436 |
Proceskosten Nauerna en achterstallig onderhoud Nauernase Venen | |||||||
Op 20 juli 2017 heeft de Gemeenteraad het bestemmingsplan Omgeving Nauerna vastgesteld. Er zijn onvoorziene tegenvallers die zorgen voor een (onvermijdelijke) scopewijziging en extra kosten. Op 15 augustus 2018 heeft de Raad van State (RvS) het bestemmingsplan Omgeving Nauerna gedeeltelijk vernietigd. Kern van de vernietiging is dat niet voldoende is aangetoond dat recreatie in het toekomstige, op de voormalige stort aan te leggen, Park Nauerna op een veilige manier mogelijk is. Hierdoor moet het bestemmingsplan vóór 24 april 2020 deels worden gerepareerd en moet voor die tijd worden aangetoond dat recreatie op een veilige manier mogelijk is. Deze opgelegde termijn maakt dat de werkzaamheden niet uit te stellen zijn. De kosten voor het opstellen van het bestemmingsplan met de noodzakelijke expertise van externe bureaus zijn € 0,19 mln. Daarnaast is er achterstallig onderhoud aan kades Nauernase Venen. De gemeente is overeengekomen dat de Nauernase Venen overgedragen wordt aan Landschap Noord-Holland. Daarbij is duidelijk geworden dat er eerst grote herstelwerkzaamheden moeten worden uitgevoerd aan de kades voordat tot overdracht kan worden overgegaan (€ 0,07 mln.). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2020 | Baten 2020 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 |
4 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | 190 | 0 | 190 | 0 | 0 | 0 |
5 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 70 | 0 | 70 | 0 | 0 | 0 |
| Subtotaal journaal | 260 | 0 | 260 | 0 | 0 | 0 |
Pact Poelenburg en Peldersveld | |||||||
De afgelopen twee jaar heeft de gemeente zich met het ‘Actieplan Poelenburg Peldersveld’ ingezet om deze twee wijken open, divers en kansrijk te maken. De betrokkenheid van de organisaties die midden in de wijk staan, zoals corporaties, politie en scholen in de wijk, is nodig om door te pakken. Met de ondertekening van het Pact Poelenburg en Peldersveld kan een belangrijke vervolgstap gezet worden waarin partijen zich verbinden aan langdurige inzet om de gezamenlijke ambities waar te maken. Om invulling te gaan geven aan deze ambities vraagt dit versterking van de programma organisatie. Het gaat om in totaal 2 fte bestaande uit 1 fte programmamanagement, 0,67 fte programmasecretaris en 0,35 fte communicatie (€ 0,24 mln. met ingang van 2020). Dekking van de kosten van het pact zijn gevonden binnen de beschikbare armoedemiddelen. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2020 | Baten 2020 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 |
2 | Werk, inkomen en economie | -235 | 0 | -235 | -235 | -235 | -235 |
3 | Maatschappelijke ontwikkeling | 235 | 0 | 235 | 235 | 235 | 235 |
| Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Formatie ten behoeve van landschap en PAS | |||||||
Op het dossier landelijk gebied is een extra netwerker (1 fte) nodig. Binnen deze functie (€ 0,10 mln.) komt focus te liggen op strategische benadering van het dossier, het ontwikkelen van concrete business cases en projecten, het ontwikkelen en beheren van strategische netwerken, lobbyen en bestuurlijke advisering en ondersteuning, alsmede de problematiek rondom het Programma Aanpak Stikstof (PAS). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2020 | Baten 2020 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 |
Kostenverdeling | 100 | 0 | 100 | 0 | 0 | 0 | |
| Subtotaal journaal | 100 | 0 | 100 | 0 | 0 | 0 |
Dekking uit stelpost organisatieontwikkeling | |||||||
De bij de Voorjaarsnota 2019 gevormde stelpost van structureel € 1,0 mln. voor de ontwikkelingen salarisbegroting wordt voor € 0,5 mln. ingezet voor de dekking van de raming van de salarisbegroting die op basis van het begin juli gesloten principeakkoord over de CAO voor gemeenteambtenaren in de begroting 2020 is opgenomen. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2020 | Baten 2020 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 |
7 | Bestuur en financiën | -500 | 0 | -500 | -500 | -500 | -500 |
| Subtotaal journaal | -500 | 0 | -500 | -500 | -500 | -500 |
Belastinginkomsten | |||||||
Het college stelt een nieuwe visie op toerisme op. Op basis van deze visie werkt het college de komende maanden verschillende scenario's uit voor het heffen van toeristenbelasting. Daarbij wordt ook in de invoering van de dagtoeristenbelasting voor passagiers van riviercruises betrokken als ook mogelijkheden om beter zicht te krijgen op het aantal (overnachtingen in) AirBnB’s en het versterken van de controles hierop. Daarnaast worden de mogelijkheden voor tariefdifferentiatie onderzocht. Het college ziet mogelijkheden om hiermee de inkomsten met € 0,05 miljoen te verhogen. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2020 | Baten 2020 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 |
7 | Bestuur en financiën | 0 | 0 | 0 | -49 | -49 | -49 |
| Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | -49 | -49 | -49 |
Kostendekkend maken gehandicaptenparkeerkaart | |||||||
De gehandicaptenparkeerkaart is op dit moment niet kostendekkend en wordt in vier jaar tijd kostendekkend gemaakt. Mensen die dit niet kunnen opbrengen kunnen een bijdrage van de gemeente ontvangen. Hiervoor wordt een buitenwettelijk begunstigend beleid gemaakt. Dekking wordt gevonden in het armoedebudget. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2020 | Baten 2020 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 |
1 | Onderwijs, jeugd en zorg | 0 | -25 | -25 | -50 | -75 | -96 |
| Subtotaal journaal | 0 | -25 | -25 | -50 | -75 | -96 |
Verlaging middelen aanpak lerarentekort | |||||||
In de Voorjaarsnota 2019 is ten behoeve van de aanpak van het lerarentekort voor 2020 tot en met 2022 € 0,20 mln. opgenomen in de begroting. De gesprekken met de scholen voor de aanpak in het schooljaar 2019/ 2020 zijn al gestart. Het college is van mening dat voor 2021 en 2022 een budget van € 0,10 mln. toereikend is gelet op het feit dat het Rijk waarschijnlijk met een bijdrage voor de aanpak van dit lerarentekort komt. Als gevolg hiervan kan € 0,10 mln. in de jaren 2021 en 2022 vrijvallen. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2020 | Baten 2020 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 |
1 | Onderwijs, jeugd en zorg | 0 | 0 | 0 | -100 | -100 | 0 |
| Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | -100 | -100 | 0 |
Effectieve mantelzorgwaardering | |||||||
OP de wijze waarop matelzorgers door de gemeente ondersteund en gewaardeerd worden vindt een evaluatie plaats. Het doel van de evaluaite is beter zicht te krijgen op ondersteuning waar mantelzorgers echt behoefte aan hebben en dit beter te organiseren. Het college verwacht op termijn structureel € 0,14 miljoen te kunnen besparen met een effectievere en efficientere organisatie. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2020 | Baten 2020 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 |
1 | Onderwijs, jeugd en zorg | 0 | 0 | 0 | -70 | -140 | -140 |
| Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | -70 | -140 | -140 |
Darwintuinen | |||||||
In het Darwinpark zijn vier thematuinen aangelegd. Voorgesteld wordt om voor deze tuinen de standaard parkinrichting/onderhoud toe te passen (-€ 0,02 mln.). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2020 | Baten 2020 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 |
5 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | -20 | 0 | -20 | -20 | -20 | -20 |
| Subtotaal journaal | -20 | 0 | -20 | -20 | -20 | -20 |
Verlaging dotatie jaarrekeningresultaat 2018 aan Investeringsfonds | |||||||
Conform het vastgesteld beleid is bij de Voorjaarsnota 2019 € 6,1 mln. uit het rekeningresultaat 2018 toegevoegd aan het Investeringsfonds. Bij de begroting 2020 wordt de dotatie in 2020 met € 4,3 en in 2021 met € 0,6 miljoen verlaagd. Deze ruimte wordt ingezet voor het oplossen van de financiële knelpunten in 2020 en 2021. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2020 | Baten 2020 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 |
7 | Bestuur en financiën | 0 | -4.300 | -4.300 | -600 | 0 | 0 |
| Subtotaal journaal | 0 | -4.300 | -4.300 | -600 | 0 | 0 |
Levensduurverlengend onderhoud De Tref | |||||||
Om de huidige sporthal De Tref in plaats van 2 jaar 4 jaar langer te kunnen gebruiken is in aanvulling op het eerder in de Voorjaarsnota 2019 beschikbaar gestelde budget voor 2020 en 2021 ook voor levensduurverlengend onderhoud in 2022 een bedrag (€ 0,05 mln.) noodzakelijk. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2020 | Baten 2020 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 |
3 | Maatschappelijke ontwikkeling | 0 | 0 | 0 | 0 | 50 | 0 |
| Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 50 | 0 |
Aanpak illegale woonschepen zijkanaal D | |||||||
In 2009 heeft de raad besloten tot uitvoering van de eerste fase van ‘Plan van Aanpak zijkanaal D’ met als doel het reguleren en legaliseren van de destijds aanwezige permanent bewoonde woonschepen. De aannemer heeft inmiddels de werkzaamheden voor 80% afgerond. In zijkanaal D liggen nu nog enkele woonschepen zonder ligplaatsvergunning. Om zijkanaal D te kunnen afronden is een bedrag van € 0,27 mln. noodzakelijk. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2020 | Baten 2020 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 |
4 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | 270 | 0 | 270 | 0 | 0 | 0 |
| Subtotaal journaal | 270 | 0 | 270 | 0 | 0 | 0 |
Actualisatie Investeringsfonds | |||||||
De ramingen van de projecten die gedekt worden uit het Investeringsfonds zijn geactualiseerd. In paragraaf 5.1 van deze begroting zijn de projecten toegelicht en staat de tabel met de meerjarige raming. De dekking door de reserve afschrijvingslasten is ook bijgesteld op basis van de huidige fasering over de jaren.Voor de bereikbaarheidsdeal worden voorbereidingskosten gemaakt. Inzake de noodzakelijke voorbereidingskosten van de bereikbaarheidsdeal stelt het college voor deze bij de behandeling van de vaststelling van de begroting 2020 aan de raad voor te leggen. Het gaat om een totaalbedrag van € 0,4 mln., waarvan € 0,1 mln. in 2019 en € 0,3 mln. in 2020. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2020 | Baten 2020 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 |
2 | Werk, inkomen en economie | 150 | 0 | 150 | 0 | 0 | 0 |
4 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | -390 | 0 | -390 | -1.310 | 600 | 600 |
5 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 300 | 0 | 300 | 0 | 0 | 0 |
7 | Bestuur en financiën | 1.764 | -1.824 | -60 | 1.310 | -600 | -600 |
| Subtotaal journaal | 1.824 | -1.824 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Amendement A - reserve wethouderskosten | |||||||
In de raadsvergadering van 12 november 2019 heeft de raad ingestemd met de vorming van een reserve wethouderskosten van € 0,58 mln. uit het voordelig begrotingsresultaat 2019 ter dekking van de kosten van 0,9 fte extra wethouder en benodigde ondersteuning.De lasten voor 2020 tot en met 2022 bedragen respectievelijk € 0,19, € 0,27 en € 0,12 mln. en komen ten laste van deze reserve. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2020 | Baten 2020 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 |
7 | Bestuur en financiën | 31 | -194 | -163 | -235 | -107 | 0 |
Kostenverdeling | 163 | 0 | 163 | 235 | 107 | 0 | |
| Subtotaal journaal | 194 | -194 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Subtotaal Beleidsbijstellingen | 31.464 | -35.239 | -3.775 | -1.081 | -3.867 | -3.853 |
Besluit pre prioritair | |||||||
Amendement 1 fte wethouder minder | |||||||
Door de raad is op 11 juli 2019 een amendement aangenomen met een bezuiniging van het aantal wethouders van 6,8 fte naar 5,8 fte (1,0 fte minder). Dit besluit heeft eveneens effect op de bestuursondersteuning en woordvoering van het college.Het financieel effect van dit besluit is per saldo € 0,29 mln. in 2020 en 2021 en € 0,13 mln. in 2022. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2020 | Baten 2020 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 |
7 | Bestuur en financiën | -34 | 0 | -34 | -34 | -14 | 0 |
Kostenverdeling | -253 | 0 | -253 | -253 | -114 | 0 | |
| Subtotaal journaal | -287 | 0 | -287 | -287 | -128 | 0 |
| Subtotaal Besluit pre prioritair | -287 | 0 | -287 | -287 | -128 | 0 |
Herschikking | |||||||
Overheveling formatie van programma Bestuur en Financiën naar programma Werk, inkomen en economie | |||||||
Er wordt structureel 0,67 fte formatie overgeheveld van programma Bestuur en Financiën naar programma Werk, inkomen en economie in verband met verschuiving van werkzaamheden. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2020 | Baten 2020 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 | Saldo 2023 |
Kostenverdeling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Subtotaal Herschikking | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Totaal | 36.497 | -39.256 | -2.759 | 977 | 2.970 | 1.260 |