Werk, inkomen en economie

Inkomensverstrekking voor wie dat nodig heeft

Prestatie 2.5.2 Inkomensverstrekking voor wie dat nodig heeft

Een bijstandsuitkering is een noodzakelijke voorziening in het systeem van sociale voorzieningen. Het vangnet zorgt ervoor dat iedere inwoner van Zaanstad in zijn levensonderhoud kan voorzien, als hij of zij door omstandigheden daartoe niet in staat is. Om de werking van het vangnet duurzaam te garanderen, is het belangrijk dat inwoners snel duidelijkheid krijgen of ze recht hebben op een voorziening. Tegelijkertijd moeten zij weten dat zij die niet langer krijgen dan nodig is.

Voor de houdbaarheid van het vangnet is het van belang mensen te helpen om de stappen te zetten voor het vinden van een baan, zodat ze opnieuw zelfstandig in hun levensonderhoud kunnen voorzien. Daarbij gaat Zaanstad uit van de kracht van de inwoners en wordt samen gezocht naar mogelijkheden. Dat is maatwerk, maar zeker niet vrijblijvend. Zaanstad wil gesprekken voeren over stappen richting werk of anderszins meedoen. Maar als het nodig is, spreekt Zaanstad inwoners ook aan op hun verantwoordelijkheid en naleving van de regels. Daarmee zorgen we ervoor dat het vangnet beschikbaar is en blijft voor diegenen die het nodig hebben.

Bij rechtmatigheid gaat het om de juistheid en volledigheid van de verstrekte gegevens en zo nodig het onderzoeken van andere gegevens die noodzakelijk zijn voor de verlening of wel de voortzetting van bijstand. Met betrekking tot de rechtmatigheid van de verlening van bijstand voeren we diverse controles uit. In 2018 zijn we gestart met de Taskforce Werk of Meedoen om het volledige uitkeringsbestand op te roepen en in beeld te krijgen. Hiermee gaan we in 2020 door. De Taskforce controleert de rechtmatigheid van de uitkering, en bespreekt samen met de inwoner de mogelijkheden van begeleiding naar werk of meedoen.

Activiteiten

Nieuw proces startgesprek bij de Sociale Wijkteams

Inwoners die een bijstandsuitkering aanvragen hebben een eerste gesprek bij het Sociaal Wijkteam in hun eigen wijk. In dit gesprek wordt hen verteld over de rechten en plichten die samenhangen met het ontvangen van deze uitkering. Zij krijgen dus meer informatie vooraf. In dit gesprek kan een goede beoordeling worden gemaakt over het recht op een uitkering. Daarnaast wordt een inschatting gemaakt van de afstand tot de arbeidsmarkt en in kaart gebracht of er ondersteuning nodig is op andere levensgebieden. In deze nieuwe werkwijze gaat de rechtmatige en doelmatige verstrekking van uitkeringen samen met een integrale klantbenadering.

Voortzetten project ‘Werk of Meedoen’

Het project draagt bij aan de rechtmatige verstrekking van uitkeringen. Gemeente en inwoners hebben elkaar vaak al ruime tijd niet meer gesproken, wanneer zij in het kader van dit project elkaar weer ontmoeten. In het gesprek wordt aandacht besteed aan de huidige situatie van de inwoner en daarbij wordt een relatie gelegd naar de voorwaarden op een uitkering te ontvangen. Indien daar aanleiding voor is kan nader onderzoek worden ingesteld naar de rechtmatigheid. Afhankelijk van de bevindingen kan de uitkeringsnorm worden aangepast of wordt de uitkering beëindigd.

Signalering in de keten (ketensamenwerking)

Er wordt intensief aan gewerkt om de werkprocessen tussen de uitvoeringsorganisaties van de Participatiewet beter te laten aansluiten. Signaleren van fraude is een verantwoordelijkheid van alle ketenpartners. Gezamenlijk wordt gewerkt aan het vergroten van het herkennen van fraude, hoe dat bespreekbaar te maken met de inwoner en hoe te handelen volgens gezamenlijk gemaakte afspraken. Eenzelfde werkwijze draagt bij aan een gelijke benadering van alle inwoners.

Focus op parttime werk

Parttime werk kan een opstap zijn naar een fulltime baan of het maximaal haalbare zijn voor bijvoorbeeld eenoudergezinnen of mensen met een arbeidsbeperking. In de begeleiding van mensen met een uitkering stimuleren we ook parttime werk. Indien het salaris onvoldoende is om economisch zelfstandig te worden, worden de inkomsten verrekend met de uitkering. Dit maakt het voeren van de financiële administratie complexer. In 2019 is een pilot uitgevoerd met een nieuwe, klantvriendelijke manier van  verrekening van deze inkomsten. Dit initiatief wordt voortgezet en uitgebreid in 2020.

Lasten & baten

x € 1.000

Lasten

€ 66.422

85,2 %

Baten

€ 59.987

98,9 %

ga terug