Grondbeleid

Financieel

Financieel

Meerjaren Perspectief Grondzaken 19.2

Een grondexploitatie is een middel om de meerjarige kosten en opbrengsten die gepaard gaan met de ruimtelijke ontwikkeling projecten te beheersen. De grondexploitaties van de gemeente zijn de plannen die vallen onder actief grondbeleid.

Voor een uitgebreide beschrijving en toelichting van de lopende grondexploitatie projecten wordt verwezen naar het Meerjaren Perspectief Grondzaken (MPG) 19.1. Voor deze begroting zijn de ramingen (financiën) geactualiseerd.

In de tabel hieronder staat onder andere voor de grondexploitaties een samenvatting van het totale saldo. Het saldo ofwel de verwachte eindwaarde van de grondexploitaties is de som van het tot aan begin 2019 gerealiseerde saldo van kosten en opbrengsten en het nog te realiseren deel in de jaren die volgen. Dit laatste deel betreft een raming van de nog te verwachten baten en lasten. Uiteraard is er onzekerheid of de geraamde eindwaarde ook daadwerkelijk zal worden behaald.

 

Boekwaarde

Geraamde

Geraamde

Geraamde eindwaarde

Contante waarde

 Omschrijving

1-1-2019

kosten 2019

opbrengsten

1-1-2020

t/m eindjaar

2019 t/m

eindjaar

Actief Grondbeleid (grondexploitaties)

30.695

100.952

134.605-

2.958-

2.448-

Faciliterend grondbeleid

-6.025

28.245

22.960-

740-

673-

Voorziening

-3.011

n.v.t.

n.v.t.

Totaal

21.659

129.197

160.144-

3.698-

3.120-

In de tabel hieronder zijn de zeven actieve grondexploitaties van de gemeente Zaanstad opgesomd. De kolom met het eindjaar geeft aan tot wanneer een project volgens de geactualiseerde raming loopt.

Grondexploitatie

Plaats

Eindjaar

Inverdan

Zaandam

2025

Poelenburg Oost

Zaandam

2022

Herontwikkeling Bannehof

Zaandijk

2020

W. Dreeslaan 10

Zaandijk

2019

Oostzijderveld

Zaandam

2025

HoogTij

Westzaan

2033

Provily Slibkuil

Zaandam

2024

De eindwaarde van de grondexploitaties bestaat uit de ramingen van alle zeven grondexploitaties samen. Volgens de bovenstaande tabel is dit een batig saldo van ruim € 3,0 mln. Op dit moment is het de verwachting dat alle (onderliggende) grondexploitaties een batig eindsaldo hebben.

Het is mogelijk om een toekomstig saldo terug te rekenen naar 1-1-2020 met de contante waarde berekening. Deze berekening maakt gebruik van een percentage. Met het op 2% gestelde percentage komt de berekening uit op een contante waarde van € 2,4 mln.

De onderstaande tabel laat alle actieve plannen zien waarvoor een anterieure (exploitatie) overeenkomst is gesloten. Plannen waarbij de grond niet van de gemeente zelf is, vallen in de boekhouding onder de noemer faciliterend grondbeleid. Voor het verhaal van de kosten maakt de gemeente gebruik van anterieure (exploitatie) overeenkomsten.

Exploitatieovereenkomst

Plaats

Eindjaar

Overeenkomst

Voormalig Nuon terrein

Zaandam

2019

18.1

Bleekersstraat

Zaandam

2019

17.2

Kan Palen

Zaandam

2020

16.1

Jacob Visterrein

Zaandam

2019

18.2

Locatie Kalverringdijk noord

Zaandam

2020

18.1

Kogerhof

Koog a/d Zaan

2019

18.1

GOUWpark (voormalig ZMC)

Zaandam

2021

18.2

Erasmushuis/Noorderven

Zaandam

2018

16.2

AH A8erna

Koog a/d Zaan

2019

17.1

Vaartzicht Westzaan

Westzaan

2019

17.1

Saendelft vinex

Assendelft

2020

14.2

Kreekrijk

Assendelft

2024

13.2

De Overhoeken

Assendelft

2021

14.2

Waterschouw

Assendelft

2018

12.1

Plan Luyt Assendelft

Assendelft

2019

14.2

Noordzaan Brokking

Westknollendam

2020

17.2

Noordeinde Wormerveer

Wormerveer

2020

18.2

Loc. vml. Dansschool

Assendelft

2020

18.2

Ikea / Zuiderhout

Zaandam

2022

13.2

Hembrugterrein

Zaandam

2032

18.1

Plan de Molenaer

Westzaan

2019

10.1

Westzanerwerf

Westzaan

2020

13.2

Plan De Witte Vos Westzaan

Westzaan

2019

17.1

Locatie M.L. Kingweg 209

Zaandam

2020

19.1

Volgens de financiële tabel is het verwachte eind saldo van deze plannen € 0,7 mln. voordelig. Vanwege de interne wijze van de boekhouding van de gemeente worden niet altijd alle kosten direct ten laste van het plan geboekt. Zo worden kosten tot aan het moment van ondertekening van de overeenkomst vaak ten laste van het aparte voorbereidingsbudget geboekt. Hierdoor eindigt een plan dan met een positief eindsaldo. Dit eindsaldo komt dan ten gunste van de algemene reserve grondzaken (ARG).

Het tussentijdse saldo van de actief en faciliterend grondbeleid plannen

Een belangrijk financieel cijfer van de ruimtelijke ontwikkeling projecten die vallen onder grondbeleid is de boekwaarde. Dit betreft het saldo van de kosten minus de opbrengsten op een bepaald moment. Een boekwaarde moet minimaal terugverdiend worden om op nul uit te komen. Onderstaande tabel en grafiek toont de ontwikkeling van de boekwaarde van zowel actief alsmede faciliterend grondbeleid.

Ontwikkeling boekwaarde (bedragen x € 1.000,-)

Begin 2019

Begin

2020

Ultimo 2020

Ultimo

2021

Ultimo

2022

Ultimo

2023

Verwachting boekwaarde actief

27.732

+14.114

- 25.625

- 4.622

+ 2.105

+ 2.442

Verwachting boekwaarde faciliterend

6.073-

+ 4.370

+ 1.413

- 2.863

+ 1.389

+343

Saldo boekwaarde

24.670

43.154

18.942

11.458

14.951

17.736

De tabel laat zien dat het verwachte saldo boekwaarde per 1-1-2020 € 43,2 mln. bedraagt. Voor 2020 staat voor circa € 26 mln. meer aan inkomsten dan aan kosten voor de grondexploitaties geraamd. De boekwaarde daalt dan in van € 43,2 mln. naar € 18,9 mln. De voor 2020 geraamde opbrengsten zijn grotendeels inkomsten die in MPG 19.1 nog voor 2019 stonden geraamd. Het doorschuiven van opbrengsten naar 2020 heeft te maken met een uitspraak van de Hoge Raad in mei inzake het Programma Aanpak Stikstof (PAS). Concreet betekent dit voor de gemeentes dat de PAS systematiek niet langer gebruikt kan worden, het dan noodzakelijk is geworden om op andere wijze vergunningaanvragen te beoordelen op het onderdeel stikstof. Hierdoor zijn (grond)opbrengsten in de ramingen deels van 2019 naar 2020 doorgeschoven.

Deze grafiek geeft de ontwikkeling weer van de boekwaarde van begin 2019 tot en met ultimo 2023 in het MPG 19.1 en het MPG 19.2

De ontwikkeling van de Algemene Reserve Grondzaken

De Algemene Reserve Grondzaken (ARG) doet dienst als een buffer tussen de jaarlijkse algemene middelen van de gemeente en de grondexploitaties. De ARG dient tevens als een verevenings-reserve, omdat opbrengsten van rendabele plannen worden gebruikt om onrendabele plannen te dekken.
De belangrijkste resultaten uit de actualisatie van de grondexploitaties staan in onderstaande tabel. Voor de resultaten van plannen gaat het in de tabel zowel om ruimtelijke plannen zijnde grondexploitaties van de gemeente alsmede om plannen op basis van een anterieure overeenkomst.
Winsten kunnen pas worden ingeboekt als er voldoende zekerheid is voor winstnemen, hierbij wordt het percentage van gereedheid (completion methode) gevolgd. Bij het eerder winstnemen dan op het moment van afsluiten van grondexploitaties wordt ook gekeken naar de risico’s van de grondexploitatie.

Ontwikkeling van de ARG (bedragen x € 1.000)

2019

2020

2021

2022

2023

Beginsaldo ARG

7.481

7.822

7.955

8.115

9.059

Actief Grondbeleid (grondexploitaties)

0

13

0

944

9

Exploitatieovereenkomsten

18

120

160

0

0

Te treffen voorzieningen (vrijval 2019)

+ 323

0

0

0

0

Saldo ARG

7.822

7.955

8.115

9.059

8.115

ondergrens ARG 75%

4.900

4.900

4.900

4.900

4.900

bovengrens ARG 125%

8.166

8.166

8.166

8.166

8.166

Benodigd weerstandvermogen

6.533

6.533

6.533

6.533

6.533

Mogelijke afdracht ARG

0

0

0

893

9

De benodigde weerstandscapaciteit voor het dekken van alle risico’s uit ontwikkelactiviteiten is berekend op circa € 6,5 mln. Het beschikbare weerstandsvermogen tegenover de risico’s uit ontwikkelactiviteiten wordt gevormd door de Algemene Reserve Grondzaken (ARG). De ARG heeft een bufferfunctie tussen de financiële schommelingen die eigen zijn aan ruimtelijke ontwikkeling en de gemeentelijke exploitatie. Die bufferfunctie van de ARG brengt rust in de begroting. Dit omdat alleen tot aanvulling vanuit de algemene middelen naar de ARG wordt overgegaan als de ARG onder de benedengrens (75%) van het benodigde weerstandsvermogen zou uitkomen. En alleen als de bovengrens (125%) wordt overschreden, vindt afdracht aan de algemene middelen plaats.

Zoals de tabel laat zien, was de beginstand 2019 voor de omvang van de ARG € 7,5 miljoen. De bovenstaande tabel laat zien dat de komende jaren geen stortingen naar de ARG nodig zijn. De tabel laat ook zien dat in 2022 een afdracht uit de ARG staat gepland. In de begroting is deze afdracht nog niet opgenomen. Bij het uitgebreidere MPG 20.1 die bij de jaarrekening 2019 wordt verwacht zit een uitgebreidere risico inventarisatie. Rond die tijd verwacht de gemeente meer bekend te zijn met mogelijke gevolgen zoals een mogelijke bijstelling van de planning als gevolg van de uitspraak van de Hoge Raad inzake de PAS. Deze nieuwste inzichten kunnen dan in de uitgebreidere risico inventarisatie worden meegenomen.

ga terug