Publiekrechtelijk
Publiekrechtelijk
Werkom
(Bedragen x €1.000)WerkomRechtsvorm:Gemeenchappelijke regeling - bedrijfsvoeringsorganisatie
Oprichtings-/publicatiedatum:01-01-2018Vestigingsplaats:PurmerendToezichtsregime:hoogOpenbaar belangDe gemeenschappelijke regeling is getroffen voor het doeltreffend en doelmatig uitvoeren of doen uitvoeren van de taken van de colleges voortkomend uit of samenhangend met de Participatiewet en de Wet sociale werkvoorziening.
Bestuurlijk belangPer 1 januari 2018 hebben de gemeenten Purmerend en Zaanstad samen het Participatiebedrijf opgericht om effectiever te zijn in de uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening en de Participatiewet. Namens Zaanstad heeft wethouder Munnikendam zitting in het bestuur en wethouder Mutluer is waarnemer
Stemverhouding: 50%Actualiteiten en risico'sMarktontwikkelingen
De arbeidsmarktontwikkelingen van de afgelopen tijd bevorderen de ontwikkeling van participatiebedrijf Werkom. Er zijn ruim mogelijkheden om mensen naar werk te begeleiden omdat de markt daar specifiek naar vraagt. Echter, zelfs in tijden van economische groei is het geen vanzelfsprekendheid dat die match tot stand komt. Het vraagt een stevige inzet van Werkom. Zichtbaar is dat de economische groei afneemt en verwachting is daarom dat Werkom hard moeten blijven werken om haar doelstellingen te behalen.
Risicoprofiel
Het risicoprofiel is hoog. Het maatschappelijk belang is groot, het gaat om kwetsbare mensen. De financiële bijdrage van de gemeente is aanzienlijk.
Risico analyse
Governance
De governance van Werkom is duaal. We sturen als eigenaar van het bedrijf, maar ook als opdrachtgever van het bedrijf. Om die rollen duidelijk te scheiden is er voor gekozen om de rol van eigenaar bij de wethouder financiën neer te leggen. De rol van opdrachtgever ligt bij de vakwethouder, zijnde de portefeuillehouder Werk en Inkomen. Dat heeft ook tot gevolg dat de risicobeheersing ook duaal is en dat verschillende aspecten van risico en beheersing onder de verantwoording van verschillende rollen valt.
Financiële positie
Werkom verdient zijn geld met het aannemen van opdrachten uit de markt en daarin mensen (zowel mensen met SW-indicatie als mensen met een indicatie Nieuw Beschut als mensen met een Participatiewetuitkering) te laten werken, opdat ze zichzelf kunnen ontwikkelen en zo – indien mogelijk - kunnen uitstromen naar een baan bij een reguliere werkgever. Deze bedrijfsactiviteit kent verschillende risico’s, die hieronder zijn weergegeven. Die risico’s beheersen we in het duale governance model zoals hierboven omschreven en is dus een samenspel van eigenaar en opdrachtgever.
Bij de zienswijze op de bewijzigde begroting 2018 en de primaire begroting 2019-2021 van Werkom werd nog om extra middelen gevraagd. In 2018 is Werkom binnen dit verhoogde budget gebleven. In de begroting 2020-2023 worden de plannen uitgevoerd binnen de financiële kaders.
Risico's
Werkom bestaat sinds 1 januari 2018 en is daarom een bedrijf in opbouw, wat een risico in zichzelf is en specifieke issues kent. Die issues zijn expliciet benoemd in de P&C producten die Werkom oplevert en daarin wordt gestuurd op het beheersen van die issues.
In de begroting zijn conform BBV-voorschriften, in de risicoparagraaf expliciete risico’s benoemd:
- Productieverlies door opbouw van het bedrijf
- Grotere toename van verwacht op lange leerwerktrajecten en nieuw beschut
- Orderverlies
- Minder instroom dan geraamd
- BTW-lasten als de koepelvrijstelling niet wordt verkregen
- Privacy en informatiebeveiliging
Beheersmaatregelen
- Deze risico's hangen samen met de onzekerheden en benodigde leerervaringen die de achtergrond vormden bij de oprichting van de nieuwe organisatie. Het bedrijf en de gemeenten sturen apart en gezamenlijk kort cyclisch op de uitvoering door:
- Goed monitoren en tijdig in gesprek met de gemeenten om de landelijke ontwikkelingen goed te volgen
- Goed contact houden met de opdrachtgevers, accountmanagement stevig neerzetten
- Het bestand van mensen in de uitkering van beide gemeenten is groot. Goede afspraken over instroom
- Er is een bedrijfsvoeringsoverleg tussen beide gemeenten en Werkom ingericht ,om ontwikkelingen goed te volgen
hoog
Privaatrechtelijk
Privaatrechtelijk
Warmtenet
(Bedragen x €1.000)WarmtenetRechtsvorm:BV
Oprichtings-/publicatiedatum:01-01-2019Vestigingsplaats:ZaandamToezichtsregime:hoogOpenbaar belangHet op gang brengen van de transitie naar een aardgasloze gebouwde omgeving. De legitimering van een overheidsinterventie op basis van marktfalen is hier van toepassing op de casus warmtenet in Zaandam-Oost. Het doel is het transporteren van warmte uit o.a. biomassa van Bio Forte aan afnemers in Zaanstad.
Bestuurlijk belangWethouder Munnikendam vertegenwoordigt de gemeente in de AvA, plaatsvervanging wethouder Mutluer
Gemeente Zaanstad is samen met Duurzame Energienetwerken Noord-Holland (DENH) eigenaar van het Warmtenet Zaanstad BV. Gemeente Zaanstad heeft een belang van 39% in de Aandelen (uitsluitend stemgerechtigd), alsmede een belang van 100% in de Aandelen C (stemrechtloos)
Stemverhouding: 39,0%Actualiteiten en risico'sRisicoprofiel
Het financieel belang is hoog. De gemeentelijke deelneming is onderhandeld op € 4,25 miljoen. Deze deelneming wordt op die basis nu gewaardeerd op € 1,95 miljoen. Gemeente Zaanstad heeft een voorziening getroffen voor het verschil van € 2,3 miljoen. Het risico dat de getroffen voorziening te klein blijkt (omdat de marktwaarde van de deelneming daalt) wordt opgenomen als risico (R826) voor het weerstandvermogen. De politieke en maatschappelijke betrokkenheid zijn groot: de activiteiten van het Warmtenet richten zich op het leveren van warmte aan inwoners. De gemeente participeert in het Warmtenet vanuit het publieke belang en de maatschappelijke doelen die de gemeente wil realiseren.
Marktontwikkelingen/Risicoanalyse
De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof (PAS) heeft ook invloed op Warmtenet Zaanstad. Er worden meerdere scenario’s uitgewerkt waarbij de (financiële) risico’s voor gemeente Zaanstad in kaart zullen worden gebracht. Zodra hier meer duidelijkheid over is, zal de raad hier over geïnformeerd worden.
hoogPrivaatrechtelijk
Alliander
(Bedragen x €1.000)AllianderRechtsvorm:Naamloze Vennootschap
Oprichtings-/publicatiedatum:1 juli 2009Vestigingsplaats:ArnhemToezichtsregime:middelOpenbaar belangNetbeheer en distribueren van elektriciteit en gas voor producenten en afnemers. Voor burgers en ondernemers is een goed werkend en betaalbaar distributienetwerk van gas en elektriciteit cruciaal. Alliander heeft een belangrijke rol in het mogelijk maken van verdere verduurzaming van de Nederlandse energievoorziening.
Bestuurlijk belangWethouder Munnikendam vertegenwoordigt de gemeente in de AvA, plaatsvervanging wethouder Mutluer
Stemverhouding: 0,9%Actualiteiten en risico'sIn de RIB 2018/1333 is het besluit van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van de EZW tot ontbinding per 1 januari bekrachtigd. Hierdoor is gemeente Zaanstad rechtstreeks aandeelhouder in Alliander NV per 1 januari 2018 geworden.
Na de genoemde ontmanteling van de houdstermaatschappij is door Alliander gevraagd of de deelnemers zich willen organiseren om zich te laten vertegenwoordigen door de grootste van de voormalige deelnemers. De noodzaak om actief te worden als aandeelhouder is de afgelopen periode duidelijk geworden: de Energietransitie vraagt zeer veel van de energie-infrastructuur. De toenemende elektrificering legt de kwetsbaarheid bloot; de ambitie om minder aardgas te gebruiken heeft effect op de waarde van de aargasinfrastructuur. Samen met de andere aandeelhouders wordt in 2020 gepoogd het aandeelhouderschap actief vorm te geven rondom deze onderwerpen. Zaanstad heeft onvoldoende capaciteit om dit geheel zelfstandig uit te voeren.
middel