Publiekrechtelijk
Publiekrechtelijk
Schadeschap Schiphol
(Bedragen x €1.000)Schadeschap SchipholRechtsvorm:Gemeenschappelijke regeling - openbaar lichaam
Oprichtings-/publicatiedatum:13-01-2016Vestigingsplaats:HaarlemToezichtsregime:laagOpenbaar belangEen voor belanghebbenden duidelijke, deskundige en doelmatige afhandeling te bevorderen van verzoeken om schadevergoeding die verband houden met de uitbreiding van het luchtvaartterrein zoals vastgelegd in de PKB en het uitvoeringsbesluit (LIB).
Bestuurlijk belangDe 8 leden van het AB hebben elk een stem, met dien verstande dat de leden van respectievelijk de gemeente Aalsmeer, Amstelveen, Haarlemmermeer en Zaanstad een tweevoudige stem hebben.
Wethouder Munnikendam is lid van het AB, plaatsvervanging door wethouder Mutluer.
Stemverhouding: 16,6%Actualiteiten en risico'sIn november 2018 heeft het college van B&W besloten dat deelname van Zaanstad aan het Schadeschap geen toegevoegde waarde meer heeft, omdat er in Zaanstad geen schadeclaims meer lopen. Omdat toen al bekend was dat het Schadeschap op afzienbare termijn zou worden opgeheven, heeft het college destijds besloten uit praktische overwegingen deelname aan het Schadeschap tot de opheffing voort te zetten.
Op dit moment lopen er naast de schadeclaim van Chipshol nog twee zaken (niet in Zaanstad), die beide naar verwachting in 2019 worden afgehandeld. De afhandeling van Chipshol zal worden ondergebracht bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Het Algemeen Bestuur van het Schadeschap heeft daarom in de vergadering van 9 april 2019 besloten de deelnemers voor te stellen het Schadeschap per 1 juni 2020 op te heffen. De benodigde meerderheid van 2/3 van de deelnemers heef ingestemd met de opheffing. De daadwerkelijke opheffing van het Schadeschap Luchthaven Schiphol ligt ten minste 1 jaar nadat het besluit tot opheffing formeel is genomen. Het Algemeen Bestuur van het Schadeschap besluit vervolgens tot liquidatie en stelt na het besluit tot opheffing een liquidatieplan vast. De bestuursorganen van het Schadeschap blijven zo nodig in functie tot de liquidatie is beëindigd.
laagPubliekrechtelijk
Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied
(Bedragen x €1.000)Omgevingsdienst NoordzeekanaalgebiedRechtsvorm:Gemeenschappelijke regeling - openbaar lichaam
Oprichtings-/publicatiedatum:17 december 2015Vestigingsplaats:ZaandamToezichtsregime:hoogOpenbaar belangDe regeling wordt getroffen ter ondersteuning van de colleges bij de uitvoering van hun taken op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in het bijzonder, alsmede de taken op het terrein van vergunningverlening, handhaving en toezicht op grond van de in artikel 5.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten. Voorts wordt de regeling getroffen ter behartiging van de taken voortvloeiend uit het Besluit risico's zware ongevallen 1999
Bestuurlijk belangWethouder Munnikendam is lid van het Algemeen Bestuur, plaatsvervanging door wethouder Mutluer
Stemverhouding: 8%Actualiteiten en risico'sJaarrekening 2018
Het definitieve resultaat over 2018 is positiever dan de verwachting bij de tweede tertaalrapportage. Door de krapte op de arbeidsmarkt is de OD NZKG niet in staat geweest alle vacatures in te vullen, waardoor de capaciteitskosten lager zijn. Daarnaast is door vrijval van een voorziening het resultaat positiever.
De benodigde onttrekking aan de algemene reserve is 46k geworden in plaats van de verwachte 425k. Na de onttrekking is het resultaat van de OD NZKG over 2018 nihil.
Marktontwikkelingen
De inhoudelijke activiteiten van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied liggen voor een groot deel vast vanuit wet- en regelgeving en beleidsdoelstellingen van de opdrachtgevers. De maatschappelijke trends, wettelijke ontwikkelingen, de bestuurlijke ambities en problemen en risico’s en opgaven in het werkgebied leiden tot verschuivingen in het werk en de focus van de activiteiten. Dit vertaalt zich de opgave van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied voor de komende jaren. In de afgelopen jaren is vanuit de omgeving een andere behoefte ontstaan op het gebied van profilering en dienstverlening van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied . Deze behoefte, die deels ook wordt vertaald in de nieuwe Omgevingswet, vraagt om een gezamenlijke heroriëntatie op het gebied van profilering en dienstverlening.
Inhoudelijke speerpunten/opgaven in het Omgevingsdomein voor de komende jaren zijn:
- ·vernieuwing werkveld Vergunningen, Toezicht en Handhaving;
- ·verdichting, grote druk (woning)bouwopgave in de regio, transformatie bedrijfsterreinen en kantoorgebouwen;
- · circulaire economie;
- · klimaat en energietransitie
Op hoofdlijnen spelen er de komende tijd drie ontwikkelingen:
- werkpakket: de ontwikkelingen met betrekking tot het werkpakket ( het werkaanbod is onveranderd hoog), noopt tot externe inhuur door de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied. Gelet op de krapte op de arbeidsmarkt zal de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied de komende tijd strakker moeten sturen op inkooptarieven. Ook zal soms op onderdelen geprioriteerd moeten worden. Daarbij wordt risico gestuurd gewerkt;
- besluitvorming rondom prestatiegerichte financiering: prestatie gericht financieren wordt verder ingevoerd;
- substantieel hogere werkgeverslasten dan geïndexeerd: als gevolg van CAO onderhandelingen houdt de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied rekening met een extra loonstijging van 4%, met ingang van 1 januari 2019. Voor het lopende begrotingsjaar worden deze kosten éénmalig onttrokken aan het weerstandsvermogen. Voor 2020 worden de stijgende lonen- en werkgeverslasten voor de pensioenen en afdrachten verwerkt in een actualisatie van de tarieven.
Risicoanalyse
De noodzakelijke weerstandscapaciteit van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied wordt bepaald door kwantificering van de gewogen risico’s. Deze risico’s zijn: veranderende wetgeving primair proces, personele consequenties t.g.v. kwaliteitsborging bouw en PGF bedrijfsvoeringsrisico’s. De verhouding noodzakelijke en beschikbare weerstandscapaciteit is voldoende, conform het in 2017 door het Algemeen Bestuur van de Omgevingsdienst Noorzeekanaalgebied vastgestelde ratio. Bij de vaststelling van de kengetallen en de kwaliteitsnormen van de Prestatiegerichte Financieringsmethodiek voor de periode 2019-
2022 zal ook de hoogte van het benodigde weerstandsvermogen aan het bestuur en de vertegenwoordigde colleges worden voorgelegd.
hoog
Privaatrechtelijk
Privaatrechtelijk
Betaalbare Koopwoningen Zaanstad
(Bedragen x €1.000)Betaalbare Koopwoningen ZaanstadRechtsvorm:Besloten Vennootschap
Oprichtings-/publicatiedatum:Vestigingsplaats:ZaandamToezichtsregime:hoogOpenbaar belangHet doel van Betaalbare Koopwoningen Zaanstad (BKZ) is tweeledig: - Het bevorderen van de volkshuisvesting overeenkomstig het beleid van de gemeente Zaanstad - Het realiseren van kwalitatief hoogwaardige sociale koopwoningen in de gemeente Zaanstad; het via erfpacht beschikbaar stellen van deze woningen aan de gewenste doelgroep en het uitvoeren van een beleid teneinde deze woningen zoveel mogelijk voor de doelgroep te behouden
Bestuurlijk belangGemeente Zaanstad is voor 100% eigenaar van de aandelen. Het voltallig college vertegenwoordigt de enige aandeelhouder gemeente Zaanstad
Stemverhouding: 100%Actualiteiten en risico'sBKZ kent inmiddels 3 modellen.
De portefeuille van BKZ instap omvat op 1 januari 2019 ca. 60 contracten.
De portefeuille van BKZ traditioneel omvat op 1 januari 2019 nog ca. 240 contracten.
De portefeuille van BKZ erfpachtvariant omvat op 1 januari 2019 ca. 182 contracten.
Na verkoop van de garantie- en erfpachtvariant nieuwbouwwoningen zit BKZ voor de bestaande modellen in een beheer fase , waarbij de nadruk komt te liggen om een goede beheersing van de financiën en cashflow en inzicht in het risico van het niet aflossen (afnemen van tranches). De overspannen woningmarkt van de laatste jaren heeft geleid tot een sterke stijging in de mate van tranche en grondafname.
In 2018 is verkend of BKZ kan participeren in nieuwe activiteiten in de woningmarkt. Een nieuw ontwikkeld model gericht op het realiseren en behouden van bereikbare koopwoningen voor inkomens rond modaal, zal najaar 2019 ter besluitvorming worden voorgelegd.
De nieuwe governance structuur is per 1 januari 2018 ingevoerd.
Door de overspannen woning- en bouwmarkt is in 2018/2019 het in 2017 vast gestelde model Duurzaam Funderingsherstel Zaanstad geëvalueerd. Dit model gaat om funderings- en cascoherstel in combinatie met het aanbrengen van energiebesparende maatregelen. Het model is op juridisch, financieel en aanbestedingsgebied aangepast. In najaar 2019 vindt er besluitvorming over de aanpassing plaats en vindt een nieuwe aanbesteding plaats. Uitvoering van een pilotblok kan dan in 2020 plaats vinden
Risico's
Het zwaartepunt van de risico's van BKZ liggen op het politieke en financiële vlak. De doelstelling van BKZ is bijdragen aan de volkshuisvesting binnen de gemeente Zaanstad. Deze doelstelling heeft politiek de aandacht. Vanwege de rekening courant en de leningsovereenkomst, die BKZ heeft afgesloten met de gemeente Zaanstad voor BKZ traditioneel tot een maximumbedrag van respectievelijk 5,5 miljoen euro en voor de Garantieregelingen tot 31 miljoen, is het financieel belang groot te noemen. Huidige stand per 1/1/2019 is resp. 0,86 mln (traditioneel BKZ) en 18,7 mln (garantie BKZ).
Risico's
- Het trancherisico op de opstal bestaat nog wel. Hierbij worden de tranches (20% (traditioneel) en 30% (afzetgarantiewoningen) van de opstalwaarde) niet afgenomen door de kopers (en dus niet terugbetaald op korte termijn). Dit komt omdat er geen inkomensstijging plaatsvindt. Gevolg is dat pas bij (door)verkoop de resterende tranches worden gerealiseerd (afgelost). BKZ monitort dit. Het risico wordt vertaald in de kasstroom.
- Risico van waardevermindering van de grond in de toekomst. De grond wordt na 25 jaar geherwaardeerd.
- Hoogconjunctuur leidt tot positieve kasstroom door afname van tranches en grond. Echter hierdoor daalt het aantal BKZ woningen en beschikbaarheid van woningen voor de doelgroep.
Beheersmaatregelen
- Jaarlijkse inkomenstoets bij kopers door BKZ;
- periodieke rapportages naar college (1x) en college en raad (1x). Deze rapportages bevatten gegevens met betrekking tot aantal woningen, liquiditeit, prognoses cashflow, risico’s, etc.;
- 1 á 2 keer per maand overleg tussen ambtenaren en de directeur van BKZ; de samenwerkingsrelatie is goed;
- Ontwikkeling van een nieuw model waarbij BKZ woningen langer voor de doelgroep kan behouden;
- Verkenning of het verzoek vanuit de markt om de realisatie van het verplichte sociale woning segment bij nieuwbouwprojecten in te zetten voor sociale koop, gekoppeld kan worden aan realisatie BKZ koopwoningen;
- In het Plan van aanpak Verbetering kwaliteit woningvoorraad is geld gereserveerd voor de realisatie woningen duurzaam funderingsherstel Zaanstad in de periode 2018-2020.
hoogPrivaatrechtelijk
Regionale ontwikkelingsmaatschappij Noordzeekanaalgebied
(Bedragen x €1.000)Regionale ontwikkelingsmaatschappij NoordzeekanaalgebiedRechtsvorm:Naamloze vennootschap
Oprichtings-/publicatiedatum:Vestigingsplaats:AmsterdamToezichtsregime:hoogOpenbaar belangDe Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Noordzeekanaalgebied (RON) is het uitvoeringsinstrument voor het (her)ontwikkelen van bedrijventerreinen zoals beschreven in het Masterplan Noordzeekanaalgebied.
Bestuurlijk belangWethouder Mutluer vertegenwoordigt de gemeente in de AvA, plaatsvervanging wethouder Munnikendam
Stemverhouding: 33,3%Actualiteiten en risico'sBinnen HoogTij is duidelijk zichtbaar dat de belangstelling vanuit de markt aanhoudt. In 2018 en 2019 zijn voor zowel het droge als haven gedeelte koop- / erfpachtovereenkomsten gesloten. In de tweede helft 2019 is gestart met het ophogen van de tweede fase, waarbij gebruik wordt gemaakt van het zand ,dat vrijkomend bij het realiseren van de haven en kade.
Risicoprofiel
Het risicoprofiel van de RON is hoog. Naast de grote financiële belangen ligt in de uiteindelijke realisatie van bedrijvenpark HoogTij ook een groot maatschappelijk en ruimtelijk-economisch belang.
Risico's
- Negatieve marktontwikkelingen, waardoor grondverkopen uitblijven
Beheersmaatregelen
- RON rapporteert per kwartaal naar aandeelhouders.
- Jaarlijkse monitoring van grondwaarden
- Vooraf bespreken van aandeelhoudersbesluiten in het college voordat besluitvorming plaatsvindt in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders;
- Periodiek overleg over voortgang van projecten, zowel ambtelijk als bestuurlijk
hoogPrivaatrechtelijk
Masterplan Noordzeekanaalgebied
(Bedragen x €1.000)Masterplan NoordzeekanaalgebiedRechtsvorm:Stichting
Oprichtings-/publicatiedatum:Vestigingsplaats:IJmuidenToezichtsregime:middelOpenbaar belangHet op duurzame wijze versterken van de regionale economie in het Noordzeekanaalgebied door het benutten van de potentie van het regionale haven- en industrieel complex.
Bestuurlijk belangWethouder Munnikendam is lid van het stichtingsbestuur, vervanging wethouder Mutluer
Stemverhouding: 17%Actualiteiten en risico'sDe visie Noordzeekanaalgebied 2040 en de bijbehorende uitvoeringsagenda bepalen het activiteitenprogramma van de stichting Masterplan Noordzeekanaalgebied. Het samenwerkingsverband voert een deel van de uitvoeringsagenda-activiteiten uit, een deel in afspraken tussen afzonderlijke deelnemende partijen. Eind april is het Uitvoeringsprogramma Noordzeekanaalgebied 2019 https://www.noordzeekanaalgebied.nl/wp-content/uploads/2019/04/Uitvoeringsprogramma_NZKG_defc-WEB.pdf aangeboden aan Zaanstad.
Het Uitvoeringsprogramma NZKG is de jaarlijkse vertaling van de bestuurlijke agenda van de Visie. In het Uitvoeringsprogramma zijn de lopende activiteiten en projecten beschreven voor realisatie van de visie. Daarnaast vragen nieuwe ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid nieuwe acties in het gebied. Projecten die zijn opgepakt en ook in 2019 en verder doorlopen zijn: Schone Scheepvaart, Pilot circulaire economie op bedrijventerreinen in de IJmond en het in kaart brengen van de ruimtelijke en sociaaleconomische gevolgen van Energietransitie.
middelPrivaatrechtelijk
Vereniging Bedrijvenpark HoogTij
(Bedragen x €1.000)Vereniging Bedrijvenpark HoogTijRechtsvorm:Vereniging
Oprichtings-/publicatiedatum:Vestigingsplaats:ZaandamToezichtsregime:laagOpenbaar belangBevordering van het kwaliteitsniveau en de behartiging van de gezamenlijke belangen van de eigenaren van de gronden en gebouwen in het bedrijvenpark Hoogtij.
Bestuurlijk belangEen medewerker van de gemeente Zaanstad is benoemd als vertegenwoordiger van Zaanstad. Er participeert niemand van het college in het bestuur. Ieder lid is bevoegd tot het uitbrengen van een zodanig aantal stemmen als overeenkomt met iedere vierkante meter grond in het bedrijvenpark waartoe het lid is gerechtigd is Het algemeen bestuur bestaat uit 3 leden, Zaanstad levert de secretaris.
Stemverhouding: 0%Actualiteiten en risico'sZaanstad neemt ook de komende vier jaar deel aan de Vereniging Bedrijvenpark HoogTij (VBH). Een medewerker van de gemeente Zaanstad is benoemd als vertegenwoordiger van Zaanstad.
VBH is een vereniging waarin de grondeigenaren en de gevestigde ondernemers participeren. KG Parkmanagement geeft invulling aan het parkmanagement. De vereniging is verantwoordelijk voor een blijvende kwaliteit van de openbare ruimte, de kavels en de gebouwen. Dit is van cruciaal belang voor een goed vestigingsklimaat, nu en in de toekomst. De vereniging is het eerste aanspreekpunt voor de ondernemers op HoogTij. Zo kunnen ondernemers wensen en ideeën over bijvoorbeeld de uitstraling en de veiligheid bespreken.
In 2017 zijn er meerdere kavels verkocht op het bedrijventerrein in Westzaan. De verwachting is dat de belangstelling de komende jaren verder toeneemt. Zaanstad blijft zich dan ook in de toekomst inzetten om, samen met de grondeigenaren en ondernemers, de kwaliteit van het bedrijventerrein te behouden en te versterken
laag