Bestuur en financiën

Overhead

Prestatie 7.4.1 Overhead

In de beleidsprogramma’s van deze begroting worden alleen de directe kosten opgenomen van het primaire proces, ofwel de uitvoering. De kosten worden daarbij zoveel mogelijk direct toegerekend aan de betreffende taken en activiteiten. Naast directe kosten, maakt de gemeente ook indirecte kosten, ofwel overheadskosten. Onder overhead zijn noodzakelijke en cruciale functies voor de gemeentelijke organisatie opgenomen. De kosten zijn grofweg in te delen in:

  • ondersteunende afdelingen, zoals personeelszaken, facilitaire zaken en huisvesting, financiën en control, communicatie en juridische zaken
  • ondersteunende personen, zoals leidinggevenden en het secretariaat.

De huidige overeenkomst met accountant PriceWaterhouseCoopers B.V. loopt per 1 mei 2020 af. De gemeenteraad heeft op 11 juli 2019 het Programma van Eisen voor de Europese openbare aanbesteding van de accountantsdiensten vastgesteld (2019/15659) en de auditcommissie gemandateerd om de aanbestedingsprocedure te doorlopen. Het resultaat van de procedure wordt begin 2020 aan de gemeenteraad in de vorm van een advies voorgelegd. De gemeenteraad kan dan een besluit nemen over met welk bureau een overeenkomst wordt gesloten. De nieuwe overeenkomst gaat per 1 mei 2020 in.

Het jaar 2020 is het eerste boekjaar waar de nieuwe account controle op uitvoert. Dit betekent dat we mogelijk andere afspraken moeten maken over onze werkwijze, de uitvoering van de controle en de samenwerking met de nieuwe accountant. Dit kan, zeker in een eerste controlejaar, leiden tot extra werkzaamheden en inzet vragen van onze organisatie.

In 2020 wordt de actualisatie van de nota’s op het gebied van het financieel beleid van de gemeente doorgezet. De actualisatie van de nota Weerstandsvermogen en Risicomanagement en het opstellen van de nieuwe nota Grondbeleid staan voor 2020 gepland.

Voor een toelichting op de speerpunten op het gebied van de bedrijfsvoering in de gemeentelijke organisatie wordt verwezen naar de paragraaf Bedrijfsvoering.

Lasten & baten

x € 1.000

Lasten

€ 58.228

100,0 %

Baten

€ 6.079

100,0 %

ga terug