Prestatie 3.3.3 Investeren in voldoende multifunctionele en duurzame schoolgebouwen op de juiste plek in de stad
Goede schoolgebouwen zijn belangrijk. Een kwalitatief goed gebouw maakt modern onderwijs mogelijk en heeft daarmee invloed op de schoolprestaties van onze kinderen. Zaanstad maakt zich sterk voor op tijd het realiseren van kwalitatief goede schoolgebouwen op de juiste plek in de stad. Een aantrekkelijk gebouw kan een krachtige een vliegwiel voor wijkontwikkeling zijn. Duurzaamheid van de schoolgebouwen krijgt extra aandacht. Daarmee draagt Zaanstad bij aan de klimaatdoelstellingen (programma 2). |
In 2020 stellen we samen met de schoolbesturen de nieuwe integrale huisvestingsprogramma’s voor het primair en voortgezet onderwijs op, waarbij we onder andere maatregelen inzetten om de bestaande schoolgebouwen voor primair onderwijs van het gasnet af te halen. Ook de huisvesting van kinderopvang, buitenschoolse opvang en peuterspeelzalen wordt verwerkt in de integrale programma’s. De bouw van nieuwe scholen kan als vliegwiel dienen voor gebiedsontwikkeling. Het gebied Behouden Haven in Zaandam wordt bijvoorbeeld een aantrekkelijke en levendige woonbuurt, door de komst van een nieuwe basisschool. In 2020 wordt hiermee gestart. In het perspectief op de Kogerveldwijk (zie programma 4) is expliciet nagedacht over de beste plek voor een school in die wijk: beter voor de leerlingen, maar ook goed voor ruimtelijke vernieuwing en ontmoeting waardoor de kracht van de wijk wordt versterkt. De nieuwe basisschool voor het Kogerveld wordt meegenomen in het integraal huisvestingsprogramma voor het primair onderwijs. |
Activiteiten
Uitwerkingsprogramma Integraal Kindcentrum
Het streven is erop gericht om per 1 januari 2020 te werken met een set van afspraken voor de verhuur en het eigendom van ruimten voor kinderopvang, buitenschoolse opvang en peuterspeelzalen. Deze afspraken zijn de basis voor het inhoudelijke IKC beleid (programma 1). De afspraken en het inhoudelijke IKC beleid zijn onderdeel van het nieuwe Integrale Huisvestingsplan (IHP). |
IHP Primair onderwijs (PO)
In 2020 zal een nieuw Integraal Huisvestingsprogramma voor het primair onderwijs gereed zijn. Nieuw ten opzichte van lopende programma is dat niet alleen aangesloten wordt op de wettelijke zorgplicht. Ook wordt gericht gekeken hoe we via scholenbouw beleidsinhoudelijke doelstellingen kunnen bereiken, zoals kansengelijkheid, duurzaamheid, een veelzijdig voorzieningenaanbod en krachtige wijken. Ook is dan de planning van de nieuwbouw en wellicht ook renovatie bekend. |
IHP Voortgezet onderwijs (VO)
Begin 2020 is het beleidsmatig/strategische deel van het Integraal Huisvestingsprogramma voor het voortgezet onderwijs gereed. In 2020 zal ook de uitwerking met de toekomstige nieuwbouwprojecten gereed zijn. |
Duurzaamheid
In 2020 zijn de uitkomsten en uitwerkingen van de pilot “Vangaslos” voor CBS De Bijenkorf, OBS Hannie Schaft en de MFA De Kaaik bekend. In 2020 zullen op basis van deze uitkomsten verduurzaamheidsmaatregelen worden getroffen voor de overige bestaande scholen. |