Onderwijs, jeugd en zorg

Beleidsmatige risico's

Nieuwe wet- en regelgeving Wmo

Nieuwe wet- en regelgeving rond onder meer reële tarieven, het abonnementstarief (en de compensatie daarvan), de verdeelmodellen sociaal domein, de uitname uit het gemeentefonds in verband met de openstelling van de Wlz, vragen aanpassingen in het lokale beleid en uitvoeringen. Ook brengen deze langlopende processen veel onduidelijkheden mee over de beschikbare budgetten van het rijk voor het sociaal domein. Inpassing in- en aanpassing van het gemeentelijk beleid en de uitvoering doen naar verwachting een aanzienlijk beslag op ambtelijke capaciteit.

Beheersmaatregel:

Via de VNG en andere landelijke gremia worden landelijke ontwikkelingen gevolgd zodat we hier snel op kunnen anticiperen en goede voorbeelden van elders kunnen benutten.

Binnen de beschikbare capaciteit en middelen zal scherp gekeken worden naar prioriteiten.

Tekort aan leerkrachten in met name het primair onderwijs

Het tekort aan leerkrachten is een landelijk probleem en doet zich in de regio Amsterdam sterk voor. De schoolbesturen in de regio concurreren onderling en de gemeente Amsterdam springt met verschillende maatregelen bij om leerkrachten naar de stad te trekken.

Beheersmaatregel:

In de regio Amsterdam werkt de gemeente aan onderlinge afspraken om het onderling concurreren te beperken en de ongewenste uitwassen gezamenlijk tegen te gaan. Daarin moeten gemeenten en onderwijsbesturen gezamenlijk optrekken.

Expertise SWT’s

In de uitvoeringsovereenkomst met de SWT's is (na de aanbesteding in 2018) opgenomen dat er specifieke expertise rondom bepaalde problematieken en het voeren van regie op meervoudig complexe problematiek aanwezig moet zijn. De huidige krapte op de arbeidsmarkt bemoeilijkt dit.

Beheersmaatregel:

Middels contractgesprekken zullen wij de situatie in de gaten houden en sturen op het ontwikkelen van de juiste expertise.

Doorontwikkeling Jeugdteams

De onzekerheid brengt met zich mee dat professionals uit de teams een andere baan gaan zoeken. Verder bestaat het risico dat het stedelijk jeugdteam nog onvoldoende draait per 1 januari 2020, hierdoor extra wachttijden ontstaan en de benodigde hulp niet tijdig wordt verstrekt.

Beheersmaatregel:

De gemeente is duidelijk en transparant over het verandertraject en communiceert tijdig. Verder waarderen we bewust de professionals in de teams door aandacht te geven aan de mijlpalen die worden bereikt.

Om het risico van het onvoldoende operationeel zijn te beheersen, werken we met een gezamenlijke programmatische aanpak en strakke planning.

Druk op SWT’s door stedelijk JT

De ontwikkeling naar een stedelijk jeugdteam dat achter de SWT’s wordt gepositioneerd vraagt waarschijnlijk een grotere inzet vanuit de SWT’s. Daar is in de contracten geen rekening mee gehouden.

Beheersmaatregel:

Gezamenlijk (ambtelijk en hoofdaannemers SWT’s) een impactanalyse maken. De SWT’s betrekken bij de ontwikkeling van het stedelijk jeugdteam.

Weinig hulp uit eigen netwerk voor mensen met een hulpvraag

We gaan ervan uit dat bewoners iets voor elkaar kunnen betekenen ten aanzien van gezinnen, jeugdigen en volwassenen met een hulpvraag. Zo zou het beroep op professionele ondersteuning minder (intensief) kunnen worden. Dat zien we ook wel gebeuren in de stad, maar de kans bestaat dat het niet in de mate gebeurt die ons voor ogen staat; hetzij omdat bewoners dat niet kunnen of willen opbrengen voor elkaar, hetzij omdat die ondersteuning toch niet goed aansluit op de behoeften van mensen.

Beheersmaatregel:

We willen zo goed mogelijk in gesprek zijn met vrijwilligers(organisaties), wijk/buurtorganisaties en mantelzorgers om te zien wat zij wel en niet kunnen bieden en of en hoe zij daarin ondersteund willen worden.

Onvoldoende aanbod preventie

De doorontwikkeling van de Jeugdteams en het werken aan de transformatieopgaven, werken vanuit kracht van het gezin en netwerk, normaliseren/demedicaliseren en een brede aanpak van problematiek, vereist een sterke basisinfrastructuur met voldoende preventieaanbod. Indien dit ontbreekt, zal de gewenste beweging onvoldoende op gang komen en blijft de inzet van duurdere specialistische hulp bestaan en mogelijk zelfs groeien.

Beheersmaatregel:

Uit het project Preventie Jeugdhulp komt een aantal aanbevelingen naar voren. Het is zaak deze te beoordelen op inhoudelijke en financiële uitvoerbaarheid en daaraan verder uitvoering te geven in 2020.

Inkoop specialistische Jeugdhulp

De huidige overeenkomsten met specialistische jeugdhulpaanbieders lopen af in 2021. Amsterdam heeft de intentie om opnieuw aan te besteden in 2021. Er bestaat de mogelijkheid om de contracten nog met 1 jaar te verlengen. Het tijdpad om tot een inhoudelijk goede en door aanbieders gedragen aanbesteding te komen is echter krap. Er bestaat een kans dat Amsterdam een andere inkoopkoers gaat varen dan Zaanstad (regio Za-Wa). Een nieuw aanbestedingstraject levert, naast ambtelijke en bestuurlijke druk bij gemeenten ook extra druk op bij aanbieders, hetgeen afleidt van de aandacht voor het organiseren van inhoudelijke hulp.

Beheersmaatregel:

Verkennen van de samenwerkingsmogelijkheden tussen de beide regio’s (AA en Za-Wa) voor de periode na 2021 en het huidige stelsel de kans geven om zich te ontwikkelen en zo de rust te bewaren in de uitvoering.