Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling

Creëren van randvoorwaarden voor aantrekkelijke woon-, werk- en leefmilieus waarin de kwaliteit van het gebied en de participatie van gebruikers centraal staan

Prestatie 4.1.1 Creëren van randvoorwaarden voor aantrekkelijke woon-, werk- en leefmilieus waarin de kwaliteit van het gebied en de participatie van gebruikers centraal staan

Zaanstad is in ontwikkeling. Projectontwikkelaars willen aan de slag. Ondernemers zoeken geschikte locaties of willen hun bedrijfsvoering veranderen. Ook maatschappelijke initiatieven hebben ruimte nodig. Er komen steeds meer bezoekers. Hoe gaan we slim om met de beschikbare ruimte en hoe blijven we bereikbaar? De gemeente stelt de integrale kaders gericht op omgevingskwaliteit en heeft daarmee een belangrijke rol in het bepalen van de randvoorwaarden bij ontwikkelingen. Met het oog op de toekomst sluiten we daarbij meer aan bij de kwaliteiten van het gebied en betrekken we huidige en toekomstige gebruikers al vroeg in het proces.

De Omgevingswet is het wettelijke kader. Deze treedt in 2021 in werking en biedt hiervoor het instrumentarium. In Zaanstad is de voorbereiding gestart om de wet te implementeren. Hierbij staan gebied en gebruiker centraal. In 2020 wordt extra ingezet op voorlichting en communicatie met initiatiefnemers, bewoners en het bedrijfsleven met oog op de veranderingen. In aansluiting op de nationale en provinciale Omgevingsvisie geeft Zaanstad vorm aan de integrale bestuurlijke afweging in de Zaanse Omgevingsvisie voor 2040. De Zaanse Omgevingsvisie bevat het strategische beleid voor o.a. verkeer, economie en verstedelijking etc. Onderdeel van de Omgevingsvisie vormt onder andere het Ruimteplan uitgaande van de kernkwaliteiten én de dynamiek van de stad. In 2020 zijn de contouren van de Omgevingsvisie bekend en komt de Zaanse verordening Fysieke Leefomgeving. Dan zal ook de door het Rijk over te hevelen regelgeving bekend zijn. Dit alles vormt samen met de huidige bestemmingsplannen in 2021 de aanzet tot het Zaans Omgevingsplan.

In 2020 vinden voorbereidende werkzaamheden plaats zoals een dynamische Zaanse handleiding om het Omgevingsplan te kunnen bouwen waarmee we initiatiefnemers zo goed mogelijk blijven faciliteren. De verschillen en overeenkomsten tussen de nu en straks geldende planregels worden duidelijk gemaakt met de bijbehorende transitiestrategie. In 2020 wordt de bestaande website ruimtelijkeplannen.nl alvast aan het Digitaal Stelsel Omgevingswet in een testomgeving verbonden (zie hoofdstuk 6 – dienstverlening). De transitie naar het Omgevingsplan wordt in nauwe samenwerking met diverse (bestuurlijke) partners in de ruimtelijke keten vorm gegeven.

Activiteiten

Opstellen van de Omgevingsvisie met het oog op de integrale samenhang (fase 2)

De Omgevingsvisie wordt in fases opgesteld langs zes strategische opgaven: verstedelijking, duurzaamheid, gezondheid, kansengelijkheid, veiligheid en economie. De gebiedsuitwerkingen van MAAK.Zaanstad (APS) en het Ruimteplan zijn onderdeel van de Omgevingsvisie. De participatieaanpak van de Omgevingsvisie is gericht op een brede integrale belangenafweging, waarbij de gebruikers van nu en die van 2040 op verschillende manieren worden betrokken.

Bestemmingsplannen opstellen in de geest van de Omgevingswet

Bestemmingsplannen worden in de geest van de Omgevingswet opgesteld. Inmiddels nadert de datum waarop de Omgevingswet in werking treedt (1 januari 2021). Daarom zal nu de omslag verder voorbereid worden van bestemmingsplan naar Omgevingsplan. Bij de basis van het Omgevingsplan staan gebied en gebruiker centraal, participatie vindt aan de voorkant plaats en de opgaven uit de Omgevingsvisie zijn uitgewerkt in het plan. Nieuwe elementen als milieu en APV regels landen in het Omgevingsplan.

Gebiedsgericht beleid en de Zaanse verordening als basis voor omgevingsplannen

Beleid moet integraal en gebiedsgericht zijn om als basis te dienen voor het omgevingsplan. We bereiden ons voor om vanaf 2021 ieder Omgevingsplan conform de nieuwe wetgeving te kunnen uitwerken. Daarom worden de lokale verordeningen ten aanzien van de fysieke leefomgeving al vertaald in een Zaanse omgevingsverordening. De eerste tranche van de verordening voor de fysieke leefomgeving treedt in 2020 in werking. De volgende tranche wordt in 2020 vastgesteld.

Invulling en advisering rond leefomgevingskwaliteit

De invulling en advisering rond leefomgevingskwaliteit bestaat uit twee deelactiviteiten:

1.   De sturing op ruimtelijke kwaliteit rond welstand, monumenten en erfgoed wordt herzien.

2.   De nieuwe invulling van het begrip leefomgevingskwaliteit richt zich op een gezonde en veilige omgevingskwaliteit en is randvoorwaarde voor de verstedelijkingsopgave.

Regionale samenwerking rond de fysieke leefomgeving

We brengen Zaanse belangen in bij regionale opgaven (onder meer uitvoering ruimtelijke economische actieagenda MRA) en lobbytrajecten naar Rijk, provincie en Europa. Daarnaast organiseren en stemmen we de samenwerking in de keten af met alle betrokkenen instanties, zoals GGD, veiligheidsregio, HHNK, omgevingsdiensten.

Onderzoek en instrumentarium voor integrale afweging en monitoring

Om de groei van de stad te faciliteren is onderzoek ten behoeve van de integrale afweging wettelijk vereist. De Milieueffectrapportage (MER), de Ladder van duurzame verstedelijking, het Programma Aanpak Stikstof (PAS), de provinciale Klimaat Stress Test (voorgesteld) zijn een verplicht onderdeel van die zorgvuldige afweging. Het monitoren en interpreteren van gegevens vormt de basis.

Lasten & baten

x € 1.000

Lasten

€ 2.762

3,6 %

Baten

€ 641

1,0 %

ga terug