Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid

Het verbeteren van de bereikbaarheid, parkeren en verkeersveiligheid

Prestatie 5.2.1 Het verbeteren van de bereikbaarheid, parkeren en verkeersveiligheid

Door de sterke groei van de stad komt de bereikbaarheid onder druk te staan (zie ook programma 4). Zaanstad streeft naar een aantrekkelijk vestigingsklimaat. Een goed bereikbare stad met een goede bereikbaarheid over land en over water. Een stad die goed is verbonden met de regio en die een verkeersveilig en goed werkend verkeersnetwerk heeft voor alle modaliteiten zoals openbaar vervoer, auto en fiets. De duurzaamheidstransitie en stedelijke verdichting hebben grote gevolgen voor mobiliteit en parkeren.

De ambities met MAAK.Zaanstad zijn dusdanig fors dat er een nieuwe mobiliteitsvisie nodig is om de gewenste verstedelijking te kunnen verwezenlijken en tegelijkertijd de bereikbaarheid op orde te houden en kwaliteit aan de stad toe te voegen. Deze visie moet rekening houden met lokale en regionale belangen. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om het verbeteren van de openbaarvervoerverbinding vanuit Amsterdam via de Achtersluispolder naar Zaanstad. Maar ook om het verbeteren van het lokale netwerk, gericht op het verbeteren van verbindingen voor fietsers en voetgangers, zodat het voor inwoners beter mogelijk wordt om meer te bewegen en zich op een gezondere manier te verplaatsen.

In een verdichtende stad neemt de druk op de schaarse openbare ruimte toe. Ook dat maakt afwegingen ten aanzien van mobiliteit noodzakelijk. Sterk tot uitdrukking komt dit bij auto- en fietsparkeren. Het is nodig een goede balans te vinden tussen de kwaliteit van de leefomgeving en de mogelijkheid om dichtbij huis, werk, winkels of toeristische trekpleisters te kunnen parkeren.

Activiteiten

Actualiseren van het Zaans Verkeer- en Vervoerplan

Om met de groei van Zaanstad de bereikbaarheid vanuit de regio en binnen de stad goed te houden en tegelijkertijd de mobiliteit te verduurzamen en de verkeersveiligheid te vergroten, is het nodig om de visie op mobiliteit te actualiseren.

Verbeteren aansluiting met de regio

Er wordt verder gegaan met de projecten AVANT (Thorbeckeweg), Guisweg en de ‘ombouw’ van de Prins Bernhardweg/A7 tot stadsweg. De voorbereidingen voor project AVANT zijn dit jaar klaar, zodat in december gestart kan worden met de realisatiefase van het project (geplande uitvoering 2021-2022), De voorbereidingen voor de Guisweg gaan door; de planstudie om tot een voorkeursalternatief te komen loopt). Voor het afwaarderen van de Prins Bernhardweg/A7 naar een beter ingepaste stadsweg komt er zicht op uitvoering. Verder heeft Zaanstad zich gecommitteerd aan de verbinding A8-A9. Hierover blijft de gemeente met partners in overleg om deze verbinding spoedig te realiseren.

Verbeteren openbaar vervoer

Samen met de Vervoerregio en de gemeente Amsterdam wordt de komende jaren de ZaanIJtangent verbeterd. Op langere termijn wordt verkend hoe we de openbaar vervoerverbinding van Amsterdam, via de Achtersluispolder naar station Kogerveld verder kunnen versterken.

Concessie openbaar vervoer

In januari wordt de concessie door de Vervoerregio aanbesteed zodat in juli de gunning van de concessie plaats kan vinden. Na de gunning volgt de implementatiefase om alle betrokkenen voor te bereiden op de nieuwe concessie in december 2021.

Verbeteren verkeersveiligheid

Het verbeteren van de verkeersveiligheid blijft een continue opgave, waarbij afhankelijk van de opgave een combinatie van zowel gedragsbeïnvloeding als fysieke ingrepen wordt nagestreefd. Ten aanzien van fysieke maatregelen is de Network Safety Index (NSI) leidend. Belanghebbenden worden betrokken bij de aanpak van onveilige situaties.

Afspraken stadslogistiek

In 2019 wordt met het bedrijfsleven verkend wat zinvolle maatregelen voor Zaanstad zijn op weg naar zero emissie stadslogistiek in 2025. In 2020 werken we de maatregelen verder uit en worden de eerste maatregelen ingevoerd, voor, met en door het bedrijfsleven.

Verbeteren van de verkeersafwikkeling in wijken.

We blijven aandacht geven aan het verbeteren van verkeersafwikkeling in de wijken zoals in Assendelft en Krommenie.

Lasten & baten

x € 1.000

Lasten

€ 2.951

100,0 %

Baten

€ 3.875

100,0 %

ga terug