Prestatie 6.1.1 Doorontwikkelen en digitaliseren van processen
De gemeente Zaanstad stelt steeds meer producten en diensten digitaal beschikbaar via Zaanstad.nl. Zo kunnen inwoners, ondernemers en instellingen snel en makkelijk zelf hun zaken regelen. In 2019 wordt verder gewerkt aan zowel een goede digitale informatievoorziening via de website als dienstverlening voor ouderen of niet-digitaal vaardigen en minder geletterden. Waar mogelijk zullen processen worden gedigitaliseerd. |
In 2020 kunnen inwoners, ondernemers en instellingen meer zaken zelf regelen. Inwoners en uitvaartorganisaties kunnen via het internet makkelijk producten afnemen bij Burgerzaken (de zogenaamde e-Diensten). De levertijd van het aangevraagde product is daardoor korter. Bij vermissing van reisdocumenten wordt door snellere verwerking het frauderisico verminderd. Ook voor een aantal eenvoudige vergunningen is het mogelijk om digitaal zelf de aanvraag te doen. De vergunning kan hierdoor sneller worden afgegeven. De website Zaanstad.nl wordt op basis van feedback van inwoners en ondernemers in 2020 verder verbeterd en ontwikkeld. In 2020 moeten alle interne en externe overheidswebsites voldoen aan de Europese richtlijn voor digitale toegankelijkheid. Ouderen en niet-digitaal vaardigen kunnen altijd rekenen op een vangnet voor een snel antwoord en/of ondersteuning bij aanvragen via de website. Er blijft aandacht voor de vraag naar persoonlijk contact. Er wordt in 2020 verder ingezet op de bereikbaarheid van de organisatie. Er wordt gestuurd op tijdige afhandeling van verzoeken, van klachten, terugbelverzoeken en reacties op algemene contactformulieren. WOB-verzoeken worden openbaar gemaakt worden via Zaanstad.nl. Ter voorbereiding op de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2021 moeten gemeenten aansluiten op het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Het DSO is het stelsel van de landelijke voorziening en lokale systemen van de overheden. Dit stelsel vervangt drie huidige systemen: het Omgevingsloket Online voor o.a. vergunningen en meldingen, ruimtelijke plannen.nl voor met name bestemmingsplannen en de Activiteitenbesluit Internet Module voor milieumeldingen. |
Activiteiten
Toegankelijkheid website en campagnepagina’s
In 2020 vindt een audit plaats op de website Zaanstad.nl en de aanwezige subsites. Vanaf 23 september 2020 dienen alle extern gepubliceerde websites en alle interne websites van de (semi-)overheid te voldoen aan de Europese richtlijn voor digitale toegankelijkheid. |
Helder Zaans
In 2019 is een doorstart gemaakt met het project Helder Zaans. Met dit project wordt ingezet op heldere, leesbare en begrijpelijke communicatie naar inwoners op B1 niveau. Ook voor de formulieren is taalniveau B1 het uitgangspunt . Niveau B1 houdt in dat 80 procent van de bevolking de boodschap begrijpt. We streven naar maximaal gebruiksvriendelijke formulieren. In 2020 blijft het streven schriftelijk zoveel mogelijk op B1 niveau te communiceren. |
Inrichting e-Diensten
Vanaf het najaar 2019 worden de eerste vijf e-Diensten voor persoonsdocumenten beschikbaar gesteld. Het gaat hierbij om: aangifte overlijden, wijziging geheimhouding persoonsgegevens, aanvragen uittreksel BRP, doorgeven vermissing reisdocument en wijzigen aanschrijfnaam. Op basis van de opgedane ervaringen met de eerste e-Diensten en de (technische) ontwikkeling wordt in 2020 en 2021 bepaald welke e-Diensten verder worden uitgebreid. |
Snelservice vergunningen
Aanvragen voor enkelvoudige vergunningen (dakkapel, bijgebouw, erfafscheiding, dakraam, zonnepanelen) worden zoveel mogelijk snel online afgehandeld. |
Wegwijzer vergunningen
In 2020 wordt de wegwijzer verder ontwikkeld voor het centraal aanvragen van een vergunningenadvies. De aanvrager wordt op de website geleid naar een antwoord op de vraag en mogelijkheden die er zijn. |
Volledig op afspraak werken
Voor een bezoek aan Burgerzaken dient vooraf een afspraak te worden gemaakt. Door deze werkwijze worden de wachttijden verkort en is de bezetting aan de balie afgestemd op het aantal bezoekers en aangevraagde diensten. Bij geplande bezoeken is bekend waarvoor de bezoeker komt zodat de aanvraag ook bij het juiste loket landt. Daarnaast is het mogelijk om de bezoeken (met name complexere zaken) voor te bereiden. Randvoorwaarde bij het volledig op afspraak werken is wel dat inwoners die minder digitaal vaardig zijn of niet over internet beschikken, ook zonder afspraak alsnog worden geholpen. Behalve een afspraak via internet blijft het ook mogelijk telefonisch een afspraak te maken of aan de balie op het stadhuis. 100% op afspraak vraagt om een goede informatievoorziening, met name via de website van Zaanstad, de wijkteams of een speciale campagne. |
Klanttevredenheid onderzoeken en benutten voor sturing op en feedback aan de organisatie
Er wordt feedback verzameld voor de verdere optimalisering van beleid, processen en dienstverleningskanalen. Dit gebeurt door doorlopende klanttevredenheidsonderzoeken op telefonie, webcare, Zaanstad.nl, contactformulieren, klachten en meldingen openbare ruimte. |
Digitaal Stelsel Omgevingswet
In 2020 wordt de aansluiting op de landelijke voorziening DSO voorbereid en getest. Per 1 januari 2021 gaat deze digitale voorziening voor gemeenten van start. |