Lokale heffingen

Tarieven belastingen

Tarieven belastingen

Tarieven Onroerende zaakbelastingen en overige belastingen

Op de Onroerende zaakbelastingen en overige belastingen wordt alleen een prijsindexatie toegepast van 1,5%. Belastinginkomsten komen ten gunste van de algemene dekkingsmiddelen van de gemeente. In tegenstelling tot bij de rechten en bestemmingsheffingen (Riool- en Afvalstoffenheffing), is de opbrengst van een belasting niet begrensd aan 100% van de begrote kosten.

Tarieven rechten en bestemmingsheffingen

Voor de tarieven van de rechten of retributies (waaronder de Leges) en de bestemmingsheffingen (Riool- en Afvalstoffenheffing) geldt als uitgangspunt 100% kostendekkendheid, tenzij andere afspraken zijn gemaakt. De opbrengst van een recht of bestemmingsheffing mag niet meer bedragen dan 100% van de begrote kosten. De Vermakelijkheidsretributie is niet begrensd tot een maximum van 100% kostenverhaal en mag een overschrijding laten zien.

Woonlasten Zaanstad

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de ontwikkeling van de woonlasten.

Soort heffing

Tarief 2020

Tarief 2019

Stijgingspercentage

Inflatie + autonoom

Onroerendezaakbelastingen

Woningen

- eigenarenbelasting als percentage van de WOZ-waarde

Nnb*

0,1181 %

1,5%

Niet-woningen

- eigenarenbelasting als percentage van de WOZ-waarde

Nnb*

0,3272 %

1,5%

- gebruikersbelasting als percentage van de WOZ-waarde

Nnb*

0,2553 %

1,5%

Afvalstoffenheffing

301,54

286,09

5,4%

Rioolheffing

- tot 300 kubieke meter verbruikt water

284,41

284,41

1,5%-korting

- iedere 100 kubieke meter water daarboven

94,80

94,80

1,5%-korting

* Na herwaardering bepaalt de gemeente medio oktober de OZB–tarieven.

Gemiddelde woonlasten per heffingseenheid 2020 t.o.v. 2019 Zaanstad

Lokale lasten

2020

2019

%

OZB*

270,82

266,82

1,5%

Afvalstoffenheffing

301,54

286,09

5,4%

Rioolheffing

284,41

284,41

1,5%-korting**

Totaal

856,77

837,32

2,3%

*Het bedrag OZB is afhankelijk van de WOZ-waarde van de woning

** Het tarief is geïndexeerd, maar door een korting vanuit de egalisatievoorziening kan het tarief gelijk blijven aan 2019

Gemiddelde woonlasten 2019 ten opzichte van andere gemeenten

Gegevens over de landelijke ontwikkelingen op het gebied van lokale heffingen worden gerapporteerd door het COELO (Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden). Het COELO rapporteert jaarlijks over de woonlasten in 38 grote gemeenten ( ≥ 90.000 inwoners).

Woonlasten 2019 Zaanstad t.o.v. 37 andere grote gemeenten

OZB-eigenaar

Reinigingsheffing (afvalstoffenheffing)

Rioolheffing

Woonlasten 2019

Zaanstad

266,82

286,09

284,41

837,32

Laagste

131,00

37,00

106,00

563,00

Hoogste

543,00

383,00

284,00

850,00

Gemiddelde*

244,00

287,00

169,00

700,00

Bron: Kerngegevens belastingen grote gemeenten 2019 COELO

* gemiddelden zijn gewogen naar inwonertal

Belastingopbrengsten

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de lokale heffingen.

De begrote en werkelijke belastingopbrengsten:

Bedragen x € 1.000

Omschrijving

Begroting 2020

Begroting 2019*

Realisatie 2018

Kosten dekking % 2020

Onroerendezaakbelastingen

                36.064

35.266

34.963

nvt

Roerende ruimtebelasting

56

55

50

nvt

Hondenbelasting

598

589

585

nvt

Parkeerbelasting (naheffing)

                  1.138

1.046

1.183

100%

Parkeervergunningen

                     431

431

436

nvt

Parkeerautomatengelden

                  2.276

2.026

1.937

nvt

Parkeerbelasting

3.845

3.503

3.556

nvt

Precariobelasting

                    300

296

323

nvt

Reclamebelasting

365

360

329

nvt

Reclameopbrengsten

906

735

948

nvt

BIZ heffing Stadshart Zaandam

182

182

-

100%

Toeristenbelasting

                  3.250

3.010

986

nvt

Overige belastingen

5.657

5.227

3.221

nvt

Belastingen

45.566

43.996

41.740

nvt

Leges Algemene dienstverlening

                  1.766

             1.865

3.304

90,8%

Leges onder dienstverlening WABO (omgevingsvergunning)

                   5.711

                   5.585

4.219

100%

Leges onder dienstverlening Europese dienstenrichtlijn

                     121

                     119

71

34,2%

Rioolheffing

                22.587

              22.430

21.501

100%

Afvalstoffenheffing

                21.154

             20.114

19.022

100%

Begraafrechten

                  1.065

                1.050

895

100%

Marktgelden

                     240

                  264

242

99,5%

Zeehavengelden

                       76

                     76

103

61%

Heffingen

52.720

51.503

49.357

85,7%

Totaal belastingen en heffingen

98.286

95.499

91.097

 

* stand voorjaarsnota 2019 – 2023

Onroerendezaakbelasting en herwaardering WOZ

De waarde van de onroerende zaken is grondslag voor de OZB heffing. Op grond van het bepaalde in de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ), worden alle onroerende zaken binnen de gemeente jaarlijks opnieuw gewaardeerd.

De opbrengst OZB is de uitkomst van het tarief x (maal) de WOZ waarde. De OZB tarieven worden onder meer afgeleid uit de waarde van alle onroerende zaken binnen de gemeente Zaanstad. Uitgangspunt is een gelijkblijvende opbrengst OZB ten opzichte van het voorgaande jaar. Bij de OZB opbrengst is rekening gehouden met een extra opbrengst aan OZB door een areaaluitbreiding van woningen en niet-woningen. Naast de areaaluitbreiding is er geen stijging in de opbrengst, behalve de indexatie van 1,5%.

Het uitgangspunt bij een gelijkblijvende opbrengst van de OZB is de ‘vuistregel van communicerende vaten’:

  • als de waarde van de stad stijgt, moet het tarief dalen;
  • als de waarde van de stad daalt, moet het tarief stijgen.

De tarieven voor de Roerende woon- en bedrijfsruimtebelasting (RWBB) zijn op grond van de artikel 221 lid 3 van de Gemeentewet gelijk aan die van de OZB.

Hondenbelasting

De tarieven van de Hondenbelasting zijn conform de het financieel kader geïndexeerd met 1,5%.

Parkeerbelasting (naheffingen)

De tarieven voor 2020 worden conform het financieel kader met 1,5% geïndexeerd. De parkeertarieven worden, bij betaling aan de balie, conform de normale afrondingsmethodiek afgerond op 5 eurocent. Hierdoor komt de indexering gemiddeld iets hoger uit op 1,6%.

Het tarief voor naheffingsaanslagen daalt van € 59,00 in 2019 naar € 58,00 in 2020. Dit wordt veroorzaakt door het hoger aantal opgelegde naheffingsaanslagen bij gelijkblijvende kosten.

Verdeling van kosten en dekking volgens model:

Bedragen x € 1.000

Taakveld

2.2 Parkeren

1.066

0.4 Overhead

72

Totaal

1.138

Bedragen x € 1.000

Dekking volgens model

Kosten taakveld(en) incl. (omslag)rente

1.066

Inkomsten taakvelden, excl. Heffingen

0

Netto kosten taakveld

1.066

Toe te rekenen kosten: Overhead incl (omslag)rente

 72

BTW

0

Totale kosten

1.138

Opbrengst heffingen

- 1.138

Dekking

100%

Precario- en Reclamebelasting

De tarieven van de Precario- en Reclamebelasting zijn conform het financieel kader geïndexeerd met 1,5%.

Reclameopbrengsten

De gemeente heeft reclamecontracten afgesloten met bedrijven voor het aanbrengen van verschillende soorten van reclame uitingen, bijvoorbeeld lichtmastreclame, reclame op abri’s, sandwichborden en energiekasten. Deze contracten geven het bedrijf het alleenrecht om reclame op bepaalde plaatsen en op een vooraf vastgelegde wijze te tonen, tegen een overeengekomen vergoeding.

Bij het aangaan van een reclamecontract geldt onverkort de gemeentelijke regelgeving zoals de Welstandsnota en benodigde vergunning(en). Verder wordt uit het oogpunt op verbetering van de kwaliteit van de openbare ruimte en mede uit overweging van efficiency, de exploitatie van categorieën van buitenreclame bij voorkeur uitbesteed aan één partij. Dat draagt bij aan het niveau van uniformiteit van reclame-uitingen. Tevens rust op de reclamepartij de verplichting voor het schoon en heel houden van de reclame-uiting.

Opbrengstdaling

Door het aflopen van een reclamecontract in 2019, is de opbrengst met € 171.000 gedaald.  Die daling kan niet direct worden ingevuld door nieuwe aanbieders. Er vinden gesprekken plaats over verlenging van bestaande contracten en het aangaan van nieuwe contracten. Nieuwe contracten worden op dit moment gehinderd door de verouderde Welstandsnota. De huidige Welstandsnota wordt geëvalueerd, waarbij zal worden geadviseerd nieuwe duurzame marktontwikkelingen (digitale reclame, ledverlichting) hierin op te nemen. De gesprekken met de contractpartijen nemen de nodige tijd in beslag. Hierdoor zal in 2019 de opbrengstdaling van € 171.000 nog niet kunnen worden opgevangen.

BIZ-heffing Stadshart Zaanstad

In de begroting is een reservering opgenomen ter hoogte van de geraamde bruto opbrengst 2019 van € 182.000. Hierop worden de geraamde kosten voor heffing en invordering (perceptiekosten) van 2,5% in mindering gebracht. Per saldo resteert € 177.450 dat beschikbaar is om af te dragen aan het BIZ-bestuur. Deze subsidie kan worden aangewend voor investeringen binnen het aangewezen gebied (de BIZ-zone). De investeringen zijn aanvullend op het basisvoorzieningenniveau van de gemeente.

De afdracht wordt in twee delen in de vorm van een subsidie verstrekt; aan het begin van het jaar een voorschot van 75%, na definitieve vaststelling van de BIZ-opbrengst wordt het restant uitgekeerd.

Toeristenbelasting

In de raadsvergadering van 20 juni 2019 is het amendement aangenomen ‘Toeristenbelasting niet indexeren’. Hierdoor blijft het tarief Toeristenbelasting in 2020 gelijk aan 2019, zijnde € 7 per persoon/per overnachting.

De toename van het toerisme binnen de Zaanstreek en daarmee de verwachting dat ook het aantal overnachtingen in (nieuwe) hotels en verblijfsaanbieders zou toenemen, heeft geleid tot de huidige  opbrengstprognose van € 3.250.000. De prognose is vastgesteld op basis van de te verwachte areaaluitbreiding over de jaren 2019 – 2020. Inmiddels is gebleken dat deze uitbreiding is achtergebleven waardoor een neerwaartse bijstelling van de opbrengst te verwachten is. Omdat het jaar 2019 nog niet is afgerond, is de omvang op dit moment nog niet vast te stellen.

ga terug